marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Sunday, April 5, 2009

PengalaMan itu saNgat berHarga ....


ok..ready


peace !!




masa : 6.05 ptg
hari : ahad
tempat: in my rOOm~

.:
Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani:.

Assalamualaikum...

alhamdulillah...
baru2 ari..[alah..semalam dan ari ni]..empunya diri dan sahabat sealiran telah terlibat dalm satu program di Sipitang..di mana program anjuran KRU[kelab remaja ukhuwah] ini menyentuh soal pemantapan akidah lebey2 lagi akidah kita sebagai umat nabi muhammad S.A.W..

okeh la...kita study dlu pengertian akidah dri segi


Bahasa : Perkataan aqidah adalah kata terbitan dari kata-kata aqdun – aqada bermaksud ikatan, simbol yang kukuh juga pengeratan atas janji.

Istilah : Keimanan yang kukuh terhadap Allah dalam uluhiyyah, rububiyyah, asma’ dan sifat-sifatnya. Juga Iman terhadap malaikat, kitab-kitab, rasul-rasul dan hari akhirat serta qadar yang baik dan buruk


haa..tu baru dari segi pengertian.. banyak lagi kta kena amik tahu sbnarnya supaya akidah kita lebey manTToPP..klu nk tau lebey banyak lagi try klik di sini..insyaAllah..bleh membantu kita sdikit sebanyak dalam mendalami agama kita tu sendiri kan....


bercakap pasal program tuu~..

sebenarnya empunya join program tu bukan sebagai peserta..tapi...sebagai seorang fesii..diulangi f.e.s.i...hmm...dan ini merupakan peluang pertama yang diberikan untuk diri ini berkhidmat sebagai fesilitator...iyalahkan..selama ini...hanya di'fesi'kan oleh kakak2...n sekarang..alih2..kite plak yang mem'fesi'kan adik2..huhu..sungguh bermakna~...


pengalaman ni cukup berharga...memberi pendedahan kpd adik2 disamping diri sendiri dapat blajar sesuatu yang baru...adik2 seramai sepuluh orang ni[ mai, dessy, sher, reen, raf, edda, bella, hana, erna, mas] pom bleh tahan jugak aktif + nakalnya...hehehe..tengok tingkah laku diorang ni ..teringat plak waktu diri ini berada di alam baya mereka...tahap kenakalan tu..x yah kira la..penin kefala kakak2 nak melayan...itu diriku la..bukan diorang..diorang okeh2 jerk.~..


hmm...

selaku orang yang diundang ke program tersebut.. empunya diri amatlah berterima kasih kepada ustaz n ustazah warga smkpo dan juga ustaz jamel, ustz hamir hamzah, ustaz akmal yang sudi menjemput kami semua..


kalau ada sumur di ladang.. boleh kami menumpang mandi..kalau ada waktu yang panjang insyaAllah kita akan bertemu lagi...


owhh...sebenarnya..ari ni sempat diri ini bersama2 yang lain mendarat dan menjejak kaki ke bumi kenyalang ...huhu~..onemore 1st time..kami dibawa oleh ustaz hamir hamzah selepas selesai LDK 4..


jadi..demi x membuang masa yang ada ustaz bercadang untuk ke Lawas..tujuannya adalah menziarah seorang mualaf 'mat saleh' yang telah lama memeluk islam..dan beliau tinggal di Lawas hampir sedekad atau lebey..kurang pasti lah..yang penting..kecintaan beliau terhadap agama Allah ini x diragui langsung..sempat tadi beliau bercerita macammana beliau tertarik dengan islam...klu biasa diri ni sekadar tengok dalam tv atau membaca mengenai cerita camni..tapi ari ni..diri sendiri berasa kagum lah.. dpt bersua muka dengan mualaf yang betul2 mendalami islam dan bergerak kerja..beliau juga seorang yang fasih bertutur dalam bahasa melayu...kagum betul..


haa..begitu llah ceritaku~...

buat adik2..

apa yang baik datang dari Allah..

dan..

apa yang kurang tue..

datang dari kelemahan kakak sendiri..

ape yang baik tu...

manfaatkan lah..

apa yang x baik tue..

jadikan ia sempadan..

[renung2kan..dan slamat beralamal~]


++++++++++++++++++++++++++

firman Allah yang bermaksud :" sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah hanyalah islam.."








No comments:

Post a Comment

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...