marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Wednesday, May 27, 2009

rahsia B.U.D.U



masa : 9.03 am
tempat: shui fan zai
suasana: pagi yang tenang~..

.: BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :.

secerah mentari selembut bayu seceria pelangi seriang burung berkicauan

hari ni..
kita akan bercerita mengenai
makanan feveret oram kelantan..
khususnya orang2 kat teratak NLSB
BUDU aka sos bilis
apabila sebut jerk pasal B.U.D.U
oram luar celup’ akan oyap
" budu?..nak mutoh sero make !.."
"busuk lah bau budu !!"
"gapio budu??..ore zame loni dok make doh..ore make pizza doh loni.."
dan apa2 yang sewaktu dengannya..
berlainan situasi di rumah..

pabila menjelmanya hari jumaat..

makanan yang selalu terhidang adalah...
BUDU sebagai menu utama
disamping..gulai sayur lemak..ulam-ulaman yang pelbagai..ikan goreng..dll
dan akan terlihatlah..
m
c mah cuoh budu macam dio tengah cuoh gulai dalam pinggan dia..
une klu buleh pingge pom dia nak jilat..
abe mie..nasik lepah tambah tambah lagi..
yang lain~
" budu abih..cepatlah tamboh..."duk nyuruh ore jah kijoe~
sampai nasik seperiuk (7 cetong) pun kena tanak yang baru sebab sof2 dapur x make lagi sebab jamu oram balik masjid.....
+++p/s: cerita ini tidak berniat untuk menyifatkan bahawa ahli bait suko make sapa x ingat dunia..tapi memberi penjelasan bahawa budu itu meme SEDAP SENGOTI ! +++




okeh la..
oram slalu komplen
"make budu sokmo..tahu x make budu buleh jadi benok..bebal..sebab proses pembuatan budu x bersih.."
dan banyak lagi komplen..kade2 buleh timbul keraguan diantara kita..
tapi..
klu proses pmbuatan kicap ko.. sos ko..
x dijadikan isu..sedangkan cara adalah sama..
iaitu
dengan cara penjerukan ..atau pun peram..
okeh la..untuk membuka mata insan2 yang kurang tahu pasal budu..

menurut kajian para ahli pemakanan berkhasiat jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman
kandungan budu mempunyai :-

  • gluthaione yang menjadi antioksida untuk mengeluarkan sisa toksik dan meningkatkan daya tahan tubuh(immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan dapat menghalang kanser
  • zat antibakteria penyebab cirit- birit(diarrhea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.
  • zat yang mudah dicerna, diserap dan dimaafaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain

budu juga didapati berpotensi untuk:-

  • melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan (sabik tu mc mah x tua2 pom) dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan lain2 lagi pada peringkat awalnya.
  • MENINGKATKAN IQ KERANA IA MERANGSANGKAN SEL2 OTAK DAN AKAN MEMPERKUKUH IKATAN DI ANTARA NEORON2 SERTA MENGUATKAN IKATAN DI ANTARA NEORON2 YANG LEMAH


* sapa rasa kembung perut atau mengidap gejala flatulensi pom buleh make budu sebab dalam budu adow vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A,D,E,K) yang boleh membantut pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa.

hmm..banyak lagi benna khasiat dalam budu nih..klu x cayo..try la search dalam internet kow..manow kow..
lagi mesti odow ore oyak..
"olohh..tu kajie ore amerika..
pok dio mano tahu suci bersih halal hare.."
klu gitu...
digalakkan anda sendiri yang pergi membuat research pasal budu ni...
patu..
oyak la sini etep deh..
x baik plop klu tahu tapi x oyak..
sepertimana
Afareez Abd Razak ah-Hafiz dapat membongkar kewujudan dan rahsia sebenar pejuang agung..
benarkah Iskandar bukan Zulkarnain ??
..
aihh..
apo kena mengena ngan rahsia budu???


.......................................................................


empunya diri sendiri ini plak dengan budu ni x de la sampai tahap une atau mc mah..

tapi...

klu dihidangkan jugak..tertelan gak la air liur..

sebab..

BUDU IS ONE OF MY FAVOURITE maa..!!!


sumber cerita diambil daripada >>> majalah muslimah

bil 210

(BUKAN COPY AND PASTE semata-mata ye puan2 dan tuan2)



3 comments:

  1. yakk!
    sebuk pasal kawe ye..
    [tok tau nok oyak gapo bena..hehe]

    ReplyDelete
  2. I MISS U BUDU, TOKEI BUDU, PEMBUAT BUDU, TUKANG MAKAN BUDU & PEMUNYA BUDU YANG ADA DI TERATAK RUMAH MASING-MASING.MISS U SO MUCH TO PEMUNYA BLOG NI KWA3...

    ReplyDelete

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...