marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Thursday, February 18, 2010

ada apa dengan cinta~..



date: seperti yang tertera lah
ari: ari cuti yang ke..ntah la keberapa..x amik pedulik~..

mood: rasa perlu jgak buat walaupun x nak~..

cuaca: suam2 kuku..cantik..berangin tenang~..



.: BismillahiRahmaniRahiim :.

alhamdulillah..berkesempatan jugak la gamaknya menconteng kat page ni barang sekejap dua..=D..
arap la..tu pun selepas menunggu bila tgn merayap tekan www.adaabdullah.blogspot...besanya dah lupa truss..huhu!..tp nasib baekstill ingt saya masih mempunyai blog untuk mengarang~..
ye..masih ada~..

erk.. sume org plix..ye ke plix?..ke aku je prasan plix?..ek..=.-..x kesah la~..plix dgn keplixan yang aku tulis last posting dua tiga menjak tu..erk..aku pom klu bace balik..rasa gak plix..last2..maleh la den nak baco..~..ntah ape2 ntah..aihh..brani dia bagitau ntah ape2 ntah yee..sukar tu nak buat sesuatu yang btol2 dirasai..dalam bahse omputih plak tu~..opsS..dah2..stop untuk mengulas panjang~..kita pendekkan..sape yang tak puas ati..atau nak btolkan grammar ke.. salah intonasi ke..sila jumpa face-to-face..gamaknya~..erk.. okeh..saudari..dah melalut kokse..

truskan dengan niat apakah anda datang untuk kali nie~..

ye..meh saya bukak topic dlu..
.
:'ALL 'bout LOVE':.
erk..one more tyme??..
"sorry to say..do i care bout ur feeling just now??..xde kan!"
ishh..jange la wie respon gitu..sedey ati ini~
hak kali ni..i promise ..posting yang berbentuk ilmiah sket~..=D

yeke nii??..jgn duk kompiuskan org laaa..
huhu~..
ok..tp sebelum tu.. pesanan penaja..
read with ur heart aa.. coz it is..
.: from my heart:.
=D..
blex ..jiwOo~..

ada apa dengan cinta??..
org slalu jerk tnya bnda nie..kira soklan yang agak femes la dgn takrifan2 sdiri.. tp kat sini..empunya diri lebeh suka amik pendapat para Ulama' terdahululah dalam membicarakan soal nihh..~fuyOo [+.+]..erk..nak tahu pasal apa??..pasal ulama' lebih banyak makan garam dan byak buat research berpandukan alQuran ngan Sunnah..nak banding ngan diri ini yang ntah pape..ntah pape la jwb dia~...


ok la..sebelum melalut lebey parah lagi~..!!
kita berbicara pasal pendapat para ulama'..so..must be serius sket..eh..takkk..kna serius banyak..ok??..
when we talk bout love..para ulama' membahagikan cinta ni kpd 3 martabat..
satunya--> al-hub ul A'la (cinta kepada Allah, rasul, agama dan jihad fi sabilillah)..
ke-2nya plak--> al-hub al- Ausat (cinta yang berkaitan dgn individu, keluarga, masyarakat dan lain2)..
dan yang terakhirnya --> al-hub al-Adna (cinta yang bersifat negatif dan hanya memusnahkan manusia sahaja)!
.. okey..paham setakat tu??..yea..very good..~
meh kita hurai sket lagi ape yang dimaksudkan dgn ketiga-tiga istilah ini..tercapai dek akalkah atau lari dari kepahaman manusia yang mudah lupa asal usul..ngee~..


al-hub ul A'la------<@
lumrahnya terjadi apabila ajaran agma meresap ke jiwa seorang mukmin..maka keimanannya akan menjadi segar dan kental sehingga timbul rasa amat sayang kepada Allah yang Maha Pengasih..sebab??..sebab dia yakin Allah itu Maha Sempurna dan tiada apa2 pun yang boleh menyamai Allah SWT..jd as a result...golongan yang merasai Al- hub ul A'la ini tak akan memilih jalan yang Allah tak suka dan sekiranya Allah menyatakan hukumNya adalah adil..maka golongan ini akan patuh dengan penuh yakin..insyaAllah mudah-mudahan kita berada di dalam golongan Al-hub ul A'la..=D


al-hub ul Ausat ------<@
berlaku apabila gerak hati dan perasaan manusia yang merasakan dirinya terpikat kepada seseorg dengan talian nasab, kekeluargaan, persahabatan dan lain2..dan martabat cinta ini memang digalakkan oleh Allah SWT..contohnya~..mengasihi ibu ayah, isteri, suami,anak-anak, saudara mara dan sesama manusia dan ini akan membawa kearah wujudnya suasana aman harmoni..termasuklah kearah satu malaysia..anda setuju dengan saya??..sila angkat tangan lah~=B..oleh sebab yang demikian itu..maka pentingnya Al-hub ul Ausat ni untuk merealisasikan keperluan individu, keluarga, bangsa bahkan warga dunia pun termasuk sama..dan sebab tu la syariat islam menegaskan kasih sayang dan rasa cinta kpd isteri, suami, anak kecil, jiran tetangga bahkan seluruh manusia dan makhluk lain perlu dicambahkan malah mesti diperkasakan..
amik kata2 Rasullullah SAW yang berbunyi" tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri"
[sahih al-bukhari:12]

but..but..but... kita perlu tau gak bahawa cinta di thp ni boleh ditamatkan dgn sebab2 yang diperakui oleh syarak...cthnya..dlm keadaan biasa..seseorg x boleh boikot saudaranya tp klu dia dah buat maksiat secara terang-terangan..pastu berdegil lagi x nak bertobat..islam menasihatkan agar dia diberi nasihatlah..klu x dengar gap..harus kita putuskan rasa cinta kepadanya dgn syarat kerana mematuhi perintah Allah..dan..pernahkah anda berhadapan dgn situasi tersebut~??..[=.-]

al-hub al adna ----<
martabat cinta ni..lebih kurang macam ni la..ehh..bukan lebih kurang..memang beginilah..mencintai manusia melebihi rasa cinta kepada Allah, rasul, jihad dan membawa ke lembah kedurjanaan dan bergelumang dengan maksiat..anda rasa ianya perkara biasa??..haa??..tepuk dada tanya lah iman..anda akan rasa macam mana perasaan itu berdasarkan keimanan anda...


@
>---------------||--------------<@


hm..bebalik kpda cerita 'aku dibius centa'~..aisehh..[=.='] setelah pikei sedalam2nya..dengan akal yang dikurniakan Allah dan petunjukNya..aku memilih untuk memiliki cinta pertama dan cinta kedua..dan jauhilah aku wahai cinta ketiga~..:tumbs.up:=)

" Ya Allah..kurniakanlah kepadaku rasa sayang dan kasih kepadaMu dan rasa kasih sayang kepada orang yang sayang kepadaMu, dan jadikanlah kasih sayang kepadaMu itu lebih aku cintai daripada air yang dingin..ameen ".

meminjam kata2 wardina sewaktu datang ke kelantan baru2 ni..aik..aku disanakah??~
"
..cari bakal suami yang sayang Allah,jika mereka tak sayang Allah macammana mereka nak sayang kita..."


dan ini akan terbukti suatu masa nanti..insyaAllah=)




link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...