marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Isnin, 26 Ogos 2013

Prinsip Asas Kewangan Peribadi

.: Assalamualaikum :.

Ada satu benda best ak bace tadi..so sebab benda ni best..so tanpa penuh perasaan tamak haloba aku rsa aku perlu share ngan korang sume..

TIPS untuk bebas dari belenggu hutang.. okey sebelum tu harus la aku gtau bhwa tips ni di tulis oleh pemilik blog ini .

duettt..rayaa..


so..meh kita summaries seringkas2nya (sebab aku tau korang pun bukan species rajin membaca kannn...kannn...kannn)..


Ade 4 prinsip asas kewangan peribadi yang beliau buat :

Prinsip 1 : membeli secara tunai no hutang-hutang..

Aku rasa memang pun kita x bley ajar diri kita membeli secara ansur2 or utang-utang unless benda tu cam keta or rumah..kan.. yelah nak tunggu ade cash 40 ribu baru beli keta.. mmg tinggal tulang la anda kan..sebab ari2 duk jalan kaki sebab nak simpan duet.. hahaha.. tu baru keta..belom umah lagi kan..
                                                                     
Barang2 yang patut beli cash ni cam.. gajet2 ke.. perabot2 ke.. mesin air ke..mesin basuh ke..tv ke..dan lain2 keperluan la.. say no tu bayar ansur2..bek beli cash.. klu rasa x mampu.. x yah beli lagi..


Prinsip 2: Hidup di bawah kemampuan

Yang ni pun betul gak.. jangan duk biar pap asal bergaya.. orang da tak guna da perumpamaan tu zaman skarang nih.. cam loser plak rasanya beli keta mahal2..tp ari2 datang opis jalan kaki..bukan sebab pasal jarak opis ngan umah dekat tapi sal x de duet nak beli minyak petrol..muaahahahaha.. bek laa korang beli beskal..

Beli something tu ikut kemampuan..misalnya..kalau korang hanya mampu makan nasik berlaukkan ayam goreng potong 16 je ari2 lepas tolak duet gaji byr tu byr ni....tp selera nak makan chiken chop.. memang tak kena la.. lain la klu da teringin sangat kan.. tapi kene make sure laa keinginan tu jangan sampai ari2 kena layan..

ari2 layan budu pon sodaaapp :D *meleleh ayaq liuq

Prinsip 3: Mulakan tabiat menyimpan walaupun sedikit

Bak kate pepatah.. simpan sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Tips aku la kan.. duet syiling x yah guna.. bagi masuk tabung je.. klu tabung pun x mampu nak beli..aku suggest korang amik botol mineral besaq..kasi tape dia punya penutup pastu wat lubang kecik tuk masukkan duet.. jgn usik duet dlm tu..biaq dia penuh dua tiga botol.. baru kire.. wat cam abang aku.. dia tulis ciap2 kat botol tu.. duit kawen.. haa..semangat skit nak masuk bebanyak kann..


haa.. nak bagi nek semangat kat saving tu sila la tulis duet kahwen..haha


Prinsip 4: Bina pendapatan kedua

Yang ni pun aku rase bagus gak.. sebabkan..di zaman skrg yang mana.. barang2 keperluan harian makin lama makin mahal.. tapi gaji kerja x de plak up2nya.. ape kata kita wat side income...haaa.. nak buat ape ikut creativiti masing2 la kan.. cam yang penulis dalam blog tu cakap..anggap je duit gaji tu sebagai duit untuk tampung idup bulan-bulan..side income ni kire duit lebih laa kan.. jadi back up income kite time tetiba kene pakai duet lebih...haaa...tapi..tapi..tapii.. kene la make sure side income tu pun rezeki yang halal.. baru berkat idop :D

haa..gituuu.. so boleh la stat2 saving ni..hahahaha..

oh..hutang ptptn.. bagaimana dapat saya langsaikan andaaaaaaa~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...