marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Ahad, 24 April 2016

SL1M TM


.: Assalamualaikum:.


Hi dari Melaka..nge..

Aku tak penah imagine aku akan stay kat Melaka even sehari dua.. apatah lagi dalam tempoh sebulan setengah..

Tapi itu lah kan.. kita merancang tapi perancangan Allah tu lagi besar..

So, secara tiba2 aku terdampar di sebuah negeri Hang Tuah ni..bertuah sungguh kan..kekeke

So.. buat ape aku kat sini ni ha??..

++++++

actually aku dapat email dari pihak SL1M TM yang aku terpilih utuk join program ni tahun ni..yeaa..


SL1M TM dia offer 8 bulan je.. 2 bulan softskill training dan 6 bulan seterusnya On Job Training..jadi semua 8 bulan la..tak kesah la berapa lama pun.. yang penting dalam keadaan sekarang ni.. aku rasa amatlah bertuah sebab teros ade benda nak dibuat secara berdisiplin..kui3.. kalau duk menapak kat umah tu..ari2 keja ak gi mari..gi mari dalam umah je.. pastu stress bila orang tak panggil aku keja..kekekekke..


So.. lepas bincang dgn omma appa secara kritis.. maka diorang bagilah aku yang kepingin nak keja ni masuk SL1M TM.

So dengan itu bermulalah kehidupan aku kat Melaka ni..

btw.. yang aku pegi Melaka ni sebab dia softskill training dia wat kat MMU. Melaka. Lepas abes softskill training ni barulah TM distribute ouls ke area TM memasing.. gitu la cite dia..


Sampai je MMU untuk register, baru tau rupanya aku ni batch kedua intake SL1M TM 8.0 ni.. diorang yang first intake start kelas awl seminggu dua gitu.. oo.. gini rupanya feeling jd second intake sementelaah itu sejak dari zmn matrik sampai ke zmn uni tak penah jd group second intake..kuikuikui..

  Budak bilik rumah..



Omma, appa ngan abe Yie datang hantar aku ke MMU ni.. dari Kelantan singgah KL semalaman umah kak Niey, pastu lps subuh terus ke MMU.

Untuk second intake ni boleh thn jugak ramai dia..ade la dalam 6+ aku tak tau jumlah tepat..nge.. dgr citenya batch TM 8.0 ni dalam 3++..fuh ramai jugak rupenye.. pas ni kena bersaing jugak la nak berOJT kat mane nampak gayanya ni..huhuhu..

Overall ok. tempat penginapan kitorang kat Ixora Apartment, bangunan paling tinggi kat area Bukit Beruang ni.. dapat la tengok sayup2 kota Melaka dari jauh..level 17 lagi tu..huhuhu.. tak sampai seminggu duk sini, da kamceng dengan budak umah even kelas lain.. ape budak2 gen Z ni memang camni ke.. huhu..



 View dari tingkat 17








MMU ade kolam renang kott..ape lagi..tak beragak budak2 ni splash2 dlm ayaq..



btw aku rasa aku antara orang tua kat sini.. orang len umur 24-26.. sekali aku??..kekeke.. so aku melawak la bgtau umur aku 23 ..nge..


Kelas pun cam da kembali ke zaman matrik.. full time..9.00 pagi sampai 1.00 ptg, rehat sejam sambung lagi kul 2.00 ptg sampai 5ptg.. tu belom extra kelas sebat nak kejar first intake punya module.



Belom paper da kena pre test T.T

memang TM buat style office hour sebab diorang bagi kitorang elaun based on office hour..

So..dengan itu.. marilah sama2 kita defragmentkan space2 dalam selebrum kita agar segala ilmu2 soft skill terserap elok dalam otak untuk kegunaan masa mendatang nanti..kekekeke..


Bentang module..kemain wat u..


bincang2..


Nota kaki:

1) Sampai Melaka benda first dicari adalah KEdai Eco RM2 untuk beli barang2 rumah.. rumah kitorang penyapu pun tak dak T.T

 2) Kelas tak sampai seminggu homework menggunung da.. T.T




58 ulasan:

  1. lbh kurang GEMS la ni.. dapat elaun semua. cantik hostel.gudluck!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hee..tq sis..

      org ckp lebh kurang la..ko penah gi gems ke?..ak x penah..nge

      Padam
    2. GEMS batch saya xde elaun dan kursus waktu cuti semester 3 minggu jerr....fully support by uni...bila dh habis blaja...kene cari kerja n report pada diorg yg kita dah dpt kerja....btw....saya apply jugak SL1M TM nii...dapat panggilan daftar hujung bulan 8 2016 ni...batch 9...nak tnye feedback...ok x SL1M nii sbnrnyer?? dan...saya tak grad lagii baru jer abis paper...saje apply2...tak tau kenape boleh dapat....

      Padam
    3. kalau awk x de komitmen lain masa time tu, join je. sbb SL1M tm dapat quit on the spot, tapi make sure ada alasan la kenapa nak quit cam dpt tawaran sambung belajar ke cane ke, pandai2 la ek.

      Elaun untuk 2 bln pertama 1K je sbb penginapan kat MMU dia dah tolak elaun kita. utk dapatkan elaun, awak kena cukup sebulan training (atau kat MMU 2 bln ),. Pengalaman lepas camtu la :)

      Padam
  2. Assalamualaikum. saya nk tanya.

    1. tempat penginapan ni dlm kampus MMU tu atau di luar? nk g kelas boleh jln kaki atau
    perlu transport?

    2. 1 bilik tu brapa org?

    3. makanan disediakan atau kita kena ada duit beli makanan sendiri?

    p/s : maaf bnyk soalan sbb sy akan join sl1m bulan depan.sbb tu sy nk thu sgt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam..

      Okey saya cuba jawab satu persatu ye

      1.Tempat penginapan MMU tu dekat IXORA Apartment yang memang khas disediakan untuk student MMU. Dia kat luar campus, tapi jalan kaki je pegi kelas sbb sebelah menyebelah.

      2. pembahagian bilik tu camni. dalam sebuah rumah ada 4 bilik. setiap bilik untuk 2 orang. Jgn risau sebab rumah tu memang selesa untuk didiami. Even hujung minggu ade cleaner yang bersihkan.

      3. Unfortunately, makananan self-service. Elaun dia byr lambat tau, bulan ketiga baru dia byr, so kena prepare duit jugak la utk training kat MMU ni nnti.

      Good luck tau. Anggap je cam awk baru proses masuk u balik..haha. BTW training kat MMU best!

      Padam
    2. Tuan rumah....elaun bulan ke 3 tuu..die trus cover elaun yg soft skills 2 bulan tu kee???

      Padam
    3. a ah. camtu la cite dia. hope batch korang pun style workhard cam batch kitorang, jgn jd pak turut jek kalau management wat hal.

      Padam
    4. owh yeke..tq bg pencerahan..lps tu masa job training yg 6 bln lps tu plak, penginapan sume kita kna cari sendiri la ek? mcm awak kt kl,kna cri bilik sewa di la ye?

      Padam
    5. yup.. mase time OJT, everything kita kena urus sdiri. penginapan kena cari sdiri. yup. nanti pas abes 2 bln softskill training tu. contact saya klu tak tau nak menyewa area mane. tau..

      Padam
    6. owh yeke..ok tq awak bg bnyk info pasal sl1m ni. ok if anything, saya contact..

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  4. Good afternoon,
    I wanna ask about the interview session. The interview is after the registration or before registration? And then, if lepas interview session baru dapat masuk?kalau tak lepas interview pulak mcm mna?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi, good afternoon.

      During my batch, there is no interview session to participate this program. Actually the interview session is part of softskill training class which you will undergo for 2 months at MMU. Don't worry too much about the softskill training coz you will be amazed by trainers there. They are so supportive.Good luck!

      Padam
    2. Hello, btw thanks for your reply. And i wanna ask about the ask for leave? because im going to attend the concocation. how many days that they will approve? because i read at your entry that you also take leave for your conco. hehe. thank you

      Padam
    3. For leave application, u can take how many days u need, but make sure u inform management for it and fill up leave application form. Actually it is unpaid leave so the amount of your allowance maybe deducted per leave day.

      That was my time, idk if they change the procedure.so, to be safe, just ask them during briefing session for details ya.

      Padam
    4. Morning Ada. Btw, thank you for answering my question. Sorry for the questions and many thanks for the answer too hehe. btw, i'm maybe go to the sl1m batch 9, thats why i answer a lot of question to Ada. lastly, how many month thats Ada had to wait for the ojt?

      Padam
    5. haha.. it's ok.. if I were you, I also have many things in mind to question.

      You will undergo for ojt after finish the softskill training. We got 5 days gaps in between, but for your batch it depends to the management.

      Padam
    6. thank you a lot. btw, how about the grooming session? is it every classes? hahaha.

      Padam
  5. salam ada. bleh x sy minta no utk msj? sy nk tnye sal tmpt sewa tu. ni no sy 0123255493. thanks

    BalasPadam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. Hye adda... Salam... Sy akan join batch hujung bln ni.. So.. Agak excited n at the same time.. Quite nervous... Just wanna know about allowance... Allowance akan dibayar pd 3rd month rm2k untik 2 bulan tu... Ke? If cut... Berape ye kite dpt...? N for attire... Untuk klas biase wajib baju kurung or boleh pkai casual attire or... Only formal attire..? Maaf bnyk tny....

    BalasPadam
  8. Hye adda... Salam... Sy akan join batch hujung bln ni.. So.. Agak excited n at the same time.. Quite nervous... Just wanna know about allowance... Allowance akan dibayar pd 3rd month rm2k untik 2 bulan tu... Ke? If cut... Berape ye kite dpt...? N for attire... Untuk klas biase wajib baju kurung or boleh pkai casual attire or... Only formal attire..? Maaf bnyk tny....

    BalasPadam
  9. salam.. untuk on job training 6 bulan TM letak ikot negeri masing2 ke mcm mane? ade provide rumah x untuk on job training? adda lepas abis soft skill tm hantar kat mane untuk on job training..

    BalasPadam
  10. wsalam. ojt tu masa batch kitorang depends on degree kita course ape. Biasa kalau course Sc Comp & Engineering kat HQ. Rumah kena cari sendiri tau awak, TM x provide.Saya kat HQ

    BalasPadam
  11. kak..kite study semua entry akak pasal slim1 nie..thanks kak da..sangat membantu! rasa nebes plak tetiba.. chonmal kamsahabnida! <3 -fasya jamaludin

    BalasPadam
  12. Salam ada...saya nurfa, hari ni saya baru dpt emel utk SL1M...dftar 5 sept...nak tye byk kat ada...kalau ada free boleh whatapp nurfa tak...senang nurfa nak tye kat ctu...pleasee...ni no whatapp 0136360239 ....sorry disturbing u

    BalasPadam
  13. Salam ada...saya nurfa, hari ni saya baru dpt emel utk SL1M...dftar 5 sept...nak tye byk kat ada...kalau ada free boleh whatapp nurfa tak...senang nurfa nak tye kat ctu...pleasee...ni no whatapp 0136360239 ....sorry disturbing u

    BalasPadam
  14. Blh sy taw harga rumah n no contact awk..sy sedang mencari rumah,,can call /wasup 01132591464,,tq

    BalasPadam
  15. Blh sy taw harga rumah n no contact awk..sy sedang mencari rumah,,can call /wasup 01132591464,,tq

    BalasPadam
  16. Salam.. Boleh sy tanya. Sekarang rasanya awak dah ojt 6bulan. After habis semua training utk future career dgn telekom mcm mana?
    Adakah masuk slim ni, confirm dapat kerja dgn TM?
    Batch2.sebelum ni ada yg tak dapat kerja tak?
    .. Tq kalau dapat jawab salah satu pn terima kasih :)

    BalasPadam
  17. Salam.. Boleh sy tanya. Sekarang rasanya awak dah ojt 6bulan. After habis semua training utk future career dgn telekom mcm mana?
    Adakah masuk slim ni, confirm dapat kerja dgn TM?
    Batch2.sebelum ni ada yg tak dapat kerja tak?
    .. Tq kalau dapat jawab salah satu pn terima kasih :)

    BalasPadam
  18. wsalam..btw saya quit SLIM TM after 3 months ojt kat Bangsar sebab dpt offer kerja. Actually kalau awk tnya saya pasal future career sy tak boleh nak jamin ade ke tak after abis ojt. Depends on department awk masuk. Macam saya ritu, saya try usha2 kat HR ade vacancy ke tak..tanya supervisor ade can serap tak.. time tu x de rezeki kat TM, so sy terima offer kat tmpat lain.

    Actually hari last sy kat TM, tetiba ada manager offer keja kat department sy tp time tu sy dah shoot email kat HR sy quit. bukan rezeki saya nak ape nak dikatakan.

    so, pape pun urusan rezeki serah kat Allah. Kalau awk join SLIM as nak buat pengalaman, teruskan.. lagipun ramai zaman skarang join SLIM.

    TQ

    BalasPadam
  19. salam saya nak tanya pasal acceptance offer letter yg diorg email tu.
    saya nak tanya kita kene post dkt diorg atau mcm mana ye? saya tak fhm. tolong saya ye. TQ :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  20. salam saya nak tanya pasal acceptance offer letter yg diorg email tu.
    saya nak tanya kita kene post dkt diorg atau mcm mana ye? saya tak fhm. tolong saya ye. TQ :)

    BalasPadam
  21. wsalam wrt.

    Hmm.. seingat sy memang kena bg kat diorang details information yang diorang mintak dan jugak acceptance letter utk diorang process

    harap menjawab soalan ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  22. details ni kne bg time registration kn??
    cme acceptance letter yg kne email awal2 kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. email awal2 as diorang dah boleh reserve place utk kita.
      isi, scan dan email.

      Padam
  23. Assalamualaikum..sy ada dpt sl1m utk 10.0 bln februari nt..

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. Salam ada. kalau kos finance boleh dapat dekat hometown sendiri x agak2? TQ

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum Admin. Saya dapat Sl1M TM batch 12.0. Currently, saya tengah bekerja sekarang but not a secured one la. Kerja admin tapi biasa2 je kat kilang kecil sambil2 cari yg lain jugak. Alhamdulillah dapat pulak tawaran ni tapi berbelah bahagi. OJT ni macam mana ye? Saya berat hati sebab fikirkan OJT ni ikut suka TM je nak letak mana (based on few reviews including you) sebab saya ni takde transport. Saya risau fikirkan macam mana nak pergi kerja nanti haha. soft skill training tu pulak, kita macam duduk hostel time belajar dulu la kan? Elaun yg 1.5k tu ada tolak EPF/SOCSO ke tak ehh?


    Masa awak dalam soft skill training ni, apa assessment/assignment yg diorang bagi selalunya? More on individual/group assignment?


    Selain tu, saya sebenarnya tengah tunggu result sl1m tabung haji. Saya harapkan dapat th ni tapi dah TM result keluar dulu.


    Boleh tak nak mintak advice awak on this matter? nak terima ke tak TM ni? or kerja dulu kat kilang kecil ni sementara tunggu result TH keluar. sebab TH tau bulan 3.



    Terima kasih sangat kalau dapat balas comment saya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum awak join ke slim TM nie ke still tunggu result slim tabung haji. Nak tau keputusan slim Tabung Haji 2018 dah kluar ke?

      Padam
  27. Hi nak tanya. kalau kita berhenti sli1m oertengahan bulan. dia still akan bayar elaun ikut tempoh kita berkhidmat atau langsung tak akan bayar

    BalasPadam
  28. Assalamulaikum, nk tnya mcm mne ye nk apply slim at TM ? Mohon tnjuk ajar sis

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam.
      hai dik..

      Rasanya SL1M dah tak ada buat masa sekarang. Tapi dah bertukar kerajaan ni akan diperkemaskan lagi dia punya management. Tunggu announcement je la ye

      Biasanya syarikat yang terlibat denagn program SL1M ni company besar2 (GLC) cam TM, TNB, Khazanah, Petronas dan lain2. Umur kena bawah 28 tahun kalau tak silap. So alert lah kot-kot ade news nnti.

      Padam
  29. Assalamualaikum kak ada.. saya graduan ijazah sains komputer (majoring in multimedia).. nak tanya, budak2 CS masa OJT tu kena buat kerja apa ye?

    BalasPadam
  30. Assalamualaikum Nik.. selepas tamat pengajian.. terus dapat kerja ataupun macam mane ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslam.
      Hi..
      Sebenarnya part dapat kerja atau tak lps belajar depends on current situation. Waktu saya dulu rezeki dpt kerja terus. Yang penting kalau ada peluang kerja grab terus

      Padam
  31. Assalamualaikum.

    Saya baru je isi TM ELIT/PROTEGE.. Nk tau, lepas 8 bulan Softskill Training + OJT akan ke mana je? Diserap masuk permanent job kt TM ke apa yer? Saya taktau nii. Dan takut2 mcm tak dipanggil sebab lepas upload resume tu dia hilang, tak display file resume yg dah di upload tu.

    *penganggur berbulan bulan tiada kerja, hope TM elit dapat ubah hidup

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm.
      hai awk. Berdasarkan pengalaman saya sama ada diserap masuk atau tak tengok keadaan waktu tu, kalau awak ada kosong, awk boleh applay. Tapi lagi best kalau ade saudara mara dlm TM.

      Apa2 pun dalam tempoh 8 bulan tu macam2 boleh jadi dan kat situ awk boleh la juga usha2 kerja tempat lain. InsyaAllah bila dah ade pengalaman ni tercampak kat memana pun boleh bawak diri.

      Good luck!

      Padam

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...