marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Selasa, 20 November 2012

ade ape dengan boikot?

.: Bismillahirahmanirahim :.

Hmm..
Ari ni ak nak berbicara psl perkara yang serious..ehem..ehem..*sambil tekan spek atas batang idung, betul2kan tie*..


Aku nak cakap sal Palestin.. Pasal ade ape dengan Palestin yang orang duk heboh2 sampai nak boikot2 mc D yang pernah menjadi kesayangan aku beberapa tahun kebelakangan dulu.. kalau makan mek d orang kat sebelah boleh lupe..siap2 tersalah duduk sebelah orang lain pun boleyyy..tapi.. tapi bermula saat ni, aku tanam iltizam.. bertekad cemerlang da.. sejauh mana sayang pun ak kat Mek D..ak tak nak dah makan mek D dah.. dah tak nak bagi kalau boleh se sen pun kat tentera Israel yang dengan megah merobek tubuh tak bermaya Palestin.. bukan sekadar mek d je..sume lah..sume yang ade kaitan dgn conribution kpd rejim zionis!..*Sound emotional huh!..*

Ak sebenarnya terpanggil.. terpanggil untuk bukak sedikit sebanyak ruang2 kat otak supaya synaps dapat berhubung dengan efisen biarpun mase kecik dulu aku x sempat nak minum susu Infagrow pun..maklum la..mase tu mane ade agi susu Infagrow, sustagen dan seangkatan dengannya tu *muka masih serius*..

Hmm.. ak heran.. sangat2 heran..pesal masih ramai yang x de kesedaran..siap marah2 lagi dgn orang yang cuba nak boikot mc D.. cam mek d ni makanan ruji diorang hari2 plak..huhu... tu satu hal..2 hal lagi *ape mende tu dua  hal*..pelik dgn sikap segelintir yang tak tahan..asyik2 kuar post orang share something yang related ngan isu Gaza, Palestin..marah2..ayyoo.. orang sharing pasal dia caring kottt..~  

Sebuah mc d di area kelantan..

kalau pun rasa nyampah byk2 benda tu kuar kat homepage.. x yah la sampai perlu keluarkan kata2 menyampah kan.. senyap2 suda..saje je nak publisiti jugak kan..Bukannya ape.. cam.. ape yang kita cakap tu jugde macam diri kita zahirkan sifat ketidak prihatinan kita la kan....memang..memang.. kita duk share..kita duk merintih.. kita duk like kat FB pasal posting yang berkaitan dgn isu #PrayFOrGaza..

memang x bantu langsung pun dari segi kesengsaraan diorang kat sane ari2 hujan peluru....tapi benda ni..benda ni sekurang2nya membuka mata dunia yang terleka/tertidur/x ingat bahawa mereka masih memerlukan sokongan dunia untuk berjuang.. secara psikologinya memang camtu kan.. tgk kita sudah la..duk tgh semangat nak amik exam SPM,tapi sorang pun xde nak sokong kita, tepuk belakang kita cakap, kita boleh.. kita boleh.... ape agaknya feeling kita.. rasa nak nanges kan..
gitu la ibaratnya..benda yang simple..



Aku yakin dan sure, sebenarnya x ramai rasanya orang yang tahu pergolakan yang berlaku kat sana.. sabab dan musabab yang berlaku.. sampai ade kawan aku mendakwa (pergh ayatt) orang Malaysia ni suka ikut trend.. kalau ade isu panasss sket, mula la duk heboh kat kat FB, duk share post, duk like gambar.. pastu.. time sejuk.. x de nye duk amik port.. tak tau la camane menteliti beliau, tapi bagi ak kan.. mujur la orang duk share, duk like page tu..sekurang-kurangnya.. yang tak tau dapat tau..boleh bagi kesedaran..nak harap kan TB.. huh!..ari2 duk tunjuk benda yang lagho dan berat sebelah.. sape nak tgk~..


Kat FB kan..klu ade satu isu besar contohnya cam sekarang ni la, pastu mesti wajib punya wujudnya pihak trollers?Haters? or aper saja yang jenis suka memutar belitkan fakta..dgn FB senang je orang detect dan sebar..dalam sejam tu bleh da tau da ape status sebenar..kalau dulu....rasanya benda tu dah tutup kes baru tau soheh dia camane..kan....tu baiknya FB bagi aku walaupun diorang duk claim..FB pun Yahudi punya..apsal x boikot..benda bawak kebaikan.. bagi aku x patut boikot pun..lagipun x de dgr lagi sesapa cakap sila boikot FB kerana dipercayai memberi dana kepada tentera Israel tuk serang Islam.. kalau tak..comfirm..ramai je deactivate account masing2..~

 Yep..aku tau..rata2 klu cakap sikit pasal kekejaman Israel kat Palestin.. mula la ade suara2 halus yang wat ak rasa nak je laser mata ni menikam tubuh diorang biar dia tau ape tu erti kesengsaraan..Opss.. x ada la kan..patutnya.. di zaman modenisasi ni.. di zaman serba canggih yang mana bleh cakap maklumat ujung jari bleh je kot diorang wat research skit cari maklumat ape sebenarnya pergolakan yang berlaku kat sane tu..Bukan kene bayar pun.. ramai je orang yang baek ati bagi maklumat free.. tunggu kite cari je.. nanti pandai2 la tapis sdiri, banyak membaca..kebenaran akan terserlah.. wah!..

Apapun kita, kat mana pun kita berada, ayuhlah..hulurkan sedikit bantuan kita ini.. x rugi pun kita boikot.. benda ni sebenarnya boleh memperjelaskan pendirian kita terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita.. Jangan sampai suatu masa, kita menjadi insan yang celik mata, tapi buta hati..





7 ulasan:

  1. MasyaAllah Ada.. thanks 4 da entry.. kak nisah lme dh membengkak hati tngk org2 yg duk memperlekehkn isu Gaza ni.. sume benda nk kaitkn ngan trend. kte kena amik la peluang, dh dorg kena serang, ap salahnye kte post2 menda mcm tu kt fb.. sekurg2nye adik2 kte yg x penah amik thu, cari, google psal gaza.. tngk sejarah.. leh tngk as-syahid2 terdahulu.. sekurg2nye timbul keinsafan.. ade rsa nk membantu.. maybe klo kewangan bg yg berkemampuan.. bkn stakat adik2, kte yg dh leh jd mak bapak budak pn leh thu ape yg kte x amik perhatian sblm ni. ni x, org bt menda baik pn dipersoalkn.. yg dia duk bc/tngk menda yg mengarut2 tu xpe plak?? ske pk -ve la dorg ni..

    BalasPadam
  2. Itu la..tak tahu macammana mentaliti mereka tu.. tak apa lah..kita pun x yah jugde diorang sgt2..kita doakan je la tuk diorgsatu ari nanti diorg ade kesedaran sivik...gituuu...:)


    p/s: x yah duk benkak ati ngan diorg sgt..wat sgt kita je..sedangkan diorg duk hepi sbb berjaya wat kita skt..rugi2..

    BalasPadam
  3. btol la ape yg Ada ckp tu.. yg bt post2 tu pn kwn2 jugak.. kwn2 yg k.nisah syg.. jd, k.nisah doakn smoga terbuka pntu hti mereka tuk berfikir dgn lebih meluas lg.. no body perfect kn.. gaduh2 x elok gak..

    skrg sy dh x skit hti.. :D

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum ada yg disayangi.

    Tak abih lagi ke sakit ati ngan aku ada? bengkak ati ngan aku ke nisa? hahaha... rilex la..jgn la marah.Aku bukan jenis kuar statement tanpa sebab.Ade ke aku memperlekehkan isu gaza tu? ade ke aku cakap org yg buat menda2 tu sume bodo ke or sewaktu dengannya? kes yang sama jugak kau buat dengan orang lain, kita berperang antara satu sama lain.

    tak pernah aku perlekehkan niat sebenar orang tu nak perjuangkan apa2 untuk sedara islam kat gaza mahupun di mana-mana seluruh dunia. cuma aku kadang² terkilan dgn sikap segelintir orang2 kita yg hanya jadi baik bila masa2 tertentu tapi publisiti kan benda2 tu.

    betul aku tak nafikan yg aku tak bole pertikaikan langsung apa2 niat,tujuan,hak dan usaha mereka, tapi kadang2 menda2 mcm ni kalau tak ditegur, akan mengubah orang tu terpesong dari niat asal. asalnya nak menyebarkan menda baik bertukar jadi angkuh dan sombong disebabkan ilmu dan pengetahuan yg diorang ada. banyak dah aku jumpa orang mcm ni. sampai tahap taksub pon ada tapi tiada apa2 tindakan.

    satu lagi isu yg aku cuba ketengahkan seperti isu boikot ini ialah, instead of whining and arguing about boikot or not, kenapa tak kemukakan solution? menda ni simple je. rasa nak makan, makan... tanak makan,takyah makan. ajak orang makan menda lain. isu boikot ni memang satu trend sbb org akan makan jugak sooner or later. why? sbb marketing diorang dasat.

    Kita orang melayu khususnya kalau korang perasan, suka menjatuhkan menda yang laris dalam perniagaan. bukan orang kita tiada kehebatan mcm diorang (MCD contohnya) utk maju. Bila ada bisnes, bisnes main2, marketing tak gempak. instead of kita bising2 boikot pasal MCD, why not kita sama2 buat yg terbaik utk lawan MCD tu? that way, orang lagi senang elakkan makan MCD. sebab utama nya ialah di Malaysia Fast food made in malaysia bole kata takde. so its up to us nak gantikan MCD tu dgn apa sbb sume orang dah terbiasa dengan fast food. (it's actually one of the most popular food in malaysia).

    Biasa la. Dalam satu kumpulan, satu ,dua orang tak bersetuju dengan kita adalah perkara normal dan ianya membantu dari segi memperluaskan lagi pendapat dan dapat output yg lebih solid. argument is needed dalam perbincangan kalau tak ianya akan jadi perbincangan buta.

    Bukan nak kata tindakan kita salah, tapi cuba bayangkan kalau lah apa yg kita buat ni semua orang setuju dan semua orang tiada argument dan terus buat. tiba2 in the end, baru kita tahu apa yg kita buat salah, agak2 mase tu nak salah kan sape?

    my point is, give and take. aku terima apa sahaja pertikaian orang dan anggap ianya sebagai membantu aku dalam penambahan ilmu (especially pendapat orang yg keras) tapi yg kelaka orang tak boleh terima pertikaian dari aku.. is it too painful to swallow? hmm :\

    anyway, its not my intention nak bagi any of my friends sakit hati. and im truly sorry if such thing happens to u ols.. ^_^

    P/S : aku tau korang maksudkan dengan aku sebenarnya kan? hehehe.. but aku orait je. =)

    -Nick

    BalasPadam
  5. erk..

    Ya incik nick tersayang..

    erk.. okeis.. yeaa..nick jawab dengan panjang lebar lagi tu..okei2.. I really know the situation nick.. bukan sari dua ak kawan ngan ko.. lebih2 lagi benda yang kuar dari ko.. yep.. kan kita slalu berbual2 so ak tau lah ko ckp benda yang ade point..bukan benda x de pekdah semata2..

    so, no point ak nak sakit ati ke ape ke ngan ko..klu x dr awl dulu lagi ak x peduli kat ko ok?.. (klu geram nak belasah ade la kot..haha)..

    x yah ak ulaskan benda ni panjang lebar, pasal ko da ulas.. yang penting masing2 jgn taksub ngan pemikiran masing2.. okei.. jgn sebab hal berlaku kat sana, kita kat sini plak gado..hoho..no way..!

    p/s:1. weih..aku tak tau pun ko sayang aku...HAHAHA
    2. walaupun ko terlintas kat memory selebrum aku time ak karang post ni, ketahuilah.. post ni bukan ak tulis tuk hentam ko.. tapi ia bertentuk general.. yang mana ak arap, masa dibaca, dia dpt menjana kepada benda positif... okey.. *smile*


    BalasPadam
  6. hehehe... no lah... takde terasa apa2 pon.. cuma nak jelaskan dan penjelasan utk elakkan perpecahan.. pewitt... ;)

    FYI, aku tak penah amik ati dengan kawan2 aku especially korang2 and my best frens.. hehe...

    owh aku mmg sayang kt kau. kau kan bini aku no.3 hahahhaa

    by the way, nice blog.. aku tatau plak ko active dalam blogging. keep it up!!

    BalasPadam
  7. hakhakhak.. jgn..statemnet ko da bleh wat orang tercabar kang :P


    ak active je.. sebab ak kan forever alone.. blogging tu haruss..kekeke

    BalasPadam

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...