marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Isnin, 15 Jun 2009

the secrets of June's member

masa : 11.14 am
tempat: shui fan zai
suasana: angin sepoi2 bahasa + pagi yang tenang~..

.: BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :.

secerah mentari selembut bayu seceria pelangi seriang burung berkicauan

errmm..
ni dah minggu ke2 untuk bulan 6 kan..
bersamaan 15/6 bersamaan 21 jamadilakhir 1430H
bersamaan gak ngan bufday kak na..
my dearest 5th sister..
sebenarnya kat umah ader 4 orang yang berkongsi bulan kelahiran yang sama..

5th sist --> 15hb
the naughty princess; the 12th --> 23hb
wak Kriey; 8th bro --> 26hb
&
dari pandangan mata; 2nd bro --> pun 26 hb

klu kengkawan2..
pun ramai gak lahir bulan 6 nih..
so..
bulan 6 memang special..
bulan yang terang..
ombak pom beralun tenang..
patut la aku tenang..
heh..koya la~
......
tapi sama ke perangai ahli baiti nih...
cam semua kontra jerk..
ermmm..
lets check it out !

LAHIR BULAN JUN

    • Berfikiran jauh & berwawasan
    • mudah ditawan krn sikap baik
    • berperangai yg lemah lembut
    • mudah berubah sikap,perangai idea @mood
    • idea yg terlalu banyak dikepala
    • bersikap sensitif
    • otaknya aktif (sentiasa berfikir)
    • sukar melakukan sesuatu dgn segera
    • bersikap suka menangguh-nangguh
    • bersikap terlalu memilih & mahukan yg terbaik
    • cepat marah &cepat sejuk
    • suka bercakap & berdebat
    • suka buat lawak & bergurau
    • otaknya cerdas berangan-angan
    • mudah berkawan & pandai berkawan
    • org yg sangat tertib
    • pandai mempamerkan sikap
    • mudah kecil hati
    • mudah kena selsema
    • suka berkemas
    • cepat rasa bosan
    • sikap terlalu memilih & cerewet
    • kurang mempamerkan perasaan
    • lambat nak sembuh apabila terluka hati
    • mudah menjadi eksekutif
    • suka kepada barang yang berjenama
    • kedegilan yg tidak terkawal
    • sesiapa yg memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya


errr..ader la yang lebeh kurang skit2..
ni adalah hasil kajian Dato' Dr Fazillah Kamsah selama 10 tahun ye...
bukan ku reka cipta sendiri...
hehehhehe...
.......................................................................

tapi..walau camana pun kita..
sekali pun ade banyak kelebihan ....
kita tetap hamba yang kerdil dan hina di sisiNya yang Maha Besar...
jesteru itu...
bersyukurlah atas segala nikmat yang dikurniakan Allah...
sesungguhnya kelebihan kita pada hari ini merupakan pinjaman dari Allah SwT...
renung2kan dan selamat beramal....

Sabtu, 13 Jun 2009

jalan2 makan angin



masa : 2.15 pm
tempat: shui fan zai
suasana: angin sepoi2 bahasa~..

.: BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :.

secerah mentari selembut bayu seceria pelangi seriang burung berkicauan

malam tadi jam brapa ntah ku dan adik-beradik: tikah, iwa, mc mah selamat tiba di rumah dengan Mescedes ayah yang dipandu oleh supir: wak Kriey yang sangat hensem orangnya mengalahkan orang hemsem no one atas dunia nihh...



kitorang baru jer pulang dari KL..tapi sebelum tu kitorang dari PD or port dickson...pegi ikut che jenjalan sambil mesyuarat MPKB-BRI kat Tiara Beach Resort yang langsung x de beach..pool ade la...tapi pape pom...bestttttTTTtt !
orang MPKB-BRI pegi meeting..kitorang pegi swimming...
hehehe..
dan tinggal lah..
une..
nabeii..
abe miey..
abe liey..
kak biey
kat umah..
hahha...

aku
tikah
iwa
mc mah
ayah
che' sebagai watak utama AHLI MAJLIS mesti la kna gi...

tapi
al- Khazaiian pom join sama..
sebab kak long pegawai tinggi MPKB-BRI
abe yom..
diha..
E..
jida..
adi..
pom ada..
abe liey benna ikut sama..
tapi x muat kete..
kna la duk umah merajuk sampai kna suspek chikungunya..
huh..bahaya tuh abe lieeee..

err..
aku n tikah pom sbnarnya x muat..
penyelesaian dia..aku n tikah gi kl ngan bus express ..
demi memperkayakan pak sdara adik kepada che..
jadi bus express mutiara menjadi pilihan w/pun busnya hampir...
ye..x leh nak ngato teruk sangat...
bukan orang lain..
pakk cik I jugak...

begini kronologi citer dia...
..................................................................................
selasa

bertolak ngan bas mutiara euro pkul 8 setengah pagi kat hypermarket pc..
kredit to Une sebab sudi antar ke situ...
bravo..bravo...
kipas banyok..mana tahu dia blanja make mee kuah lagi..hehe...
che' , ayah, iwa, mc mah gi ngan mes..wak Kriey yang bawak..
ye..ye...seorang supir...
err..abe I sebenarnya beliau nihhh...
kul 6 kot sampai la umah kak niey kat segambut...
mes sampai awal petang agi..
ye..ye..bravo untuk wak..
mesti pandu mace F1...
bermalam semalaman umah kak niey...
errr...
nak sukko metta bila teringat msa nak tidor tuhhh..
bermacam2 bunyi pom adow...
huh...seriau betull...
err..kak niey adalah kakak ku yang ke 4 ye puan2 dan tuan2..
suatu masa dlu...
I penah jadi cikgu ganti kat skolah sk manjalara merangkap sekolah yang kak niey mengajar...

rabu..

ha..ari rabu nih ade cite best..
hehe..
best..
kitorang sefamily naik komuter pg midVelly..huh..
daraaaat..
biasala kan..slalunya klu pg memana sekitar kl mesti la gna kreta kan..
tapi ari nih..naik komuter..
sedap la gak...
bukan stakat aku or mc kah or iwa or mc mah..
ayah ngan che pom naik gak..
kak niey n auni pom turut gak..


tikah nga kak niey sandar kat tiang komuter mcm nak buat cover album jah !!

hehe..
saje2 nih..
wak Kriey pg putrajaya nga abe nazeri untuk translet sjil masa dia ngaji indon dulu...
pastu sebelah ptg..
kitorang pom bertolak pg PD..
ayah wat cadangan..
"nati gi PD nga komuter la..sene skit..."
err...tanak..tanak...bantahku..
mestilah cadangan tuh dituju khas untuk aku n tikah sebab mari ngan bas...
aaaa..
tapi ..
last minute..
abe nazeri, kak niey n auni ikut sama pg PD...
huhu..selamat..
x gap..
jale kaki la gi negeri 9 tuhh...fuhh!
rupa2nya jauh ugap nak sampai kat Tiara Beach Resort nihhh...
dari PD...memakan masa 30 minit kot nak sampai kat situ..
jenuh duk atas kreta..
tapi nasib baek la suasana dalam kreta x sunnyi...
sampai sana..
siap operasi check in dan angkat barang masuk bilik..
ape lagi..
kami pom terus agenda..
splashh...yeahh..main air lah...
main2..sampai la senja mula melabuhkan tirai...
best wooOOo..
tapi klu ade papan lungsur macam Bukit Merah Laketown resort kam besttt...
abe yom famili sampai waktu malam...
tapi malam tuh..aku ngantuk sangat..
so..
tidor..
dan..
noktah

khamis

bangun tido..
lepas sarapan nasik lemak buatan che'
aku n adik bradik n anak2 buah membuat pakatan untuk main air lagi..
sementara ayah terus mbaca novel makrifatul cinta ke ape tajukn dia yang diambil dari umah abe nazeri..
che' n kak long ready for meeting..
wak Kriey rasanya sambung tido..
abe yom kata nak gi tubik beli bare..
hehe...
jadi...
yeahhh...kolam renang..kami datang lagi...
oohh..kak niey n famili dah balik ke segambut waktu subuh lagi sbb
abe nazeri keje..
waktu tengah ari skit kitorang pun naik balik sebab matahari pun dah mula meninggi...
panasssss...
balik bilik..
abe yom suruh ready sbb makan tghari kat dewan makan..
kami sangat la hepi...
jadi bersiap2 n turun..
tengok ramai orang memenuhi ruang makan..
aku pom x smpat amik nasik sebab ramai sangat..
jadi aku pom pg la mengutip kek2 yang pelbagai warna dan rasa..
tengok yang ni cantik..yang tu cantikk...
so..makan2...
lepas makan aktiviti tangkap gambar pom berlangsung...


sapa sapa berkenan kat wak Kriey bleh la berkenalan dengan beliau di www.sangkidal.blogspot.com <--- 3 bulan dos x update blog !!

pastu...gi pekan kejap sebab abe yom x gi beli pg tadi..
sebab duk main air ngan budak2 nih..
pastu...
tido kejap...
pastu..
heh..
mulakan agenda utama...
kali ni kak long plak join..
abe yom duk tido..
tapi lps tuh mari main air ugap..
ayah n che x se gi..
wak Kriey pom ade gap..
duk main2 nga majdi..
so, kitorang pun bermain2 la sepuas ati sebab esok dah nak balik..


jumaat


he is the wanted One..
the reward $50000 rupiah ..
kaya wak !!


time to say baibai to TBR..
tapi sebelom balik ke klantan
kitorang singgah dlu umah kak niey sebab antar
che dan ayah ..
che n ayah balik 14/6 ngan fight..
so..
bleh la aku duduk kat depan dalam mes..
huh..
cam mem besar plak..hehe
mc kah meme tido la sepanjang perjalanan balik..
sebab dia mabuk skit..
hehe..
sampai umah..
klik..
letrik x dop..
seluruh kg bergelap...
huahuahua..
tpi...
assukut alamatu ridha...
err..
bakpo wat tubik ayat tuh..
hau la~


Ahad, 31 Mei 2009

paSti



masa : 9.03 am
tempat: shui fan zai
suasana: pagi yang tenang~..

.: BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :.

secerah mentari selembut bayu seceria pelangi seriang burung berkicauan

ceritanya sebegini..
pada suatu pagi yang mendung..
saya dan atikah merangkap adik yang ke 13 belas
melewati Padang Perdana yang berdekatan dengan gelanggang seni dengan menaiki Scooter kesayangan dengan kelajuan kurang dari 60 km/jam walaupun jam menunjukkan hampir pukul 9 pg..[acara dikatakan bermula jam 8.30 pg~]
tujuan kami ke sana adalah untuk menyaksikan pertandingan sukan antara PASTI di seluruh kelantan.. dan lain2 sebab adalah..
saya dan Atikah menjadi jurulatih bola jaring bagi pasukan adik2 perempuan pasti kawasan pengkalan Chepa dan menjadi jugak sebagai 'juruletih' yang melayan kerenah adik2 yang kecik + nakal tetapi comel itu.. mujurlah kepakaran kami dalam melayani kanak2 ini peringkat pro sebab..
kat rumah, kami dah pum mempunyai 17 org anak buah yang buassssss !...
maka dengan itu...
vROOOOooMmm.....
owhh..Iwa dan hakimah --> jalan suda ngan kak Na



akan tetapi..setibanya kami disana...
hujan rintik2 air bergelora~
errmm..




maka dengan itu..
sebab x bleh pegi jalan2 sesuka ati..
maka..
operasi posing memosing pun dijalankan seperti biasa~heh !



walaubagaimana pun..
hujan tetap berterusan..malah bertambah lebat...
isssshemm...






oleh yang demikian..
kanak2 rebina mulai membuaskan diri..
demi menjana ketenteraman awam dalam keadaan kurang tekanan diri..
saya pun mengajak kanak2 untuk bermain..
yeaahhh..


"tom tom tumbuk
tom tumbuk mayang didih
pecah sebutir pecah semua~"

bermain sejenak sementara menunggu pengumuman seterusnya




"diminta semua supaya ke Dewan Jubli Perak dengan segera"..
maka dengan segera..
kami ---> cikgu2, jurulatih2 dan iwa, mc mah, ummi2, ayah2
membawa kanak2 ini ke DJP...




sempat berposing dalam ujan..
meme x leh lepo nga kemera sikit pom nihhh !





putra2 PASTI..
ujan sedikit pun x melemahkan semangat mereka untuk menjadi lesu..




putri2 PASTI
x kesah pom..





suasana di dalam Dewan Jubli Perak
berduyun tiba~..
bergema sekejap dengan laungan Asma Ulhusna
oleh adik2 PASTI kawasan PC




jurulatih ke'frust'an sebab x leh tengok adik2 didik beraksi

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Disebabkan hujan lebat tak henti-henti, maka pihak penganjur membatalkan sukan pada hari tersebut. Ada kemungkinan sukan tersebut ditunda pada hari yang lain...

teruskan bersama www.adaabdullah.blogspot.com untuk cerita seterusnya~
* err..aku bukam jadi jurulatih rasmi poMmm

Rabu, 27 Mei 2009

rahsia B.U.D.U



masa : 9.03 am
tempat: shui fan zai
suasana: pagi yang tenang~..

.: BISMILLAHIRAHMANIRAHIM :.

secerah mentari selembut bayu seceria pelangi seriang burung berkicauan

hari ni..
kita akan bercerita mengenai
makanan feveret oram kelantan..
khususnya orang2 kat teratak NLSB
BUDU aka sos bilis
apabila sebut jerk pasal B.U.D.U
oram luar celup’ akan oyap
" budu?..nak mutoh sero make !.."
"busuk lah bau budu !!"
"gapio budu??..ore zame loni dok make doh..ore make pizza doh loni.."
dan apa2 yang sewaktu dengannya..
berlainan situasi di rumah..

pabila menjelmanya hari jumaat..

makanan yang selalu terhidang adalah...
BUDU sebagai menu utama
disamping..gulai sayur lemak..ulam-ulaman yang pelbagai..ikan goreng..dll
dan akan terlihatlah..
m
c mah cuoh budu macam dio tengah cuoh gulai dalam pinggan dia..
une klu buleh pingge pom dia nak jilat..
abe mie..nasik lepah tambah tambah lagi..
yang lain~
" budu abih..cepatlah tamboh..."duk nyuruh ore jah kijoe~
sampai nasik seperiuk (7 cetong) pun kena tanak yang baru sebab sof2 dapur x make lagi sebab jamu oram balik masjid.....
+++p/s: cerita ini tidak berniat untuk menyifatkan bahawa ahli bait suko make sapa x ingat dunia..tapi memberi penjelasan bahawa budu itu meme SEDAP SENGOTI ! +++




okeh la..
oram slalu komplen
"make budu sokmo..tahu x make budu buleh jadi benok..bebal..sebab proses pembuatan budu x bersih.."
dan banyak lagi komplen..kade2 buleh timbul keraguan diantara kita..
tapi..
klu proses pmbuatan kicap ko.. sos ko..
x dijadikan isu..sedangkan cara adalah sama..
iaitu
dengan cara penjerukan ..atau pun peram..
okeh la..untuk membuka mata insan2 yang kurang tahu pasal budu..

menurut kajian para ahli pemakanan berkhasiat jepun, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Jerman
kandungan budu mempunyai :-

  • gluthaione yang menjadi antioksida untuk mengeluarkan sisa toksik dan meningkatkan daya tahan tubuh(immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan dapat menghalang kanser
  • zat antibakteria penyebab cirit- birit(diarrhea), penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi.
  • zat yang mudah dicerna, diserap dan dimaafaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain

budu juga didapati berpotensi untuk:-

  • melawan radikal bebas dan dipercayai mampu menghalang proses penuaan (sabik tu mc mah x tua2 pom) dan mencegah terjadinya penyakit degeneratif seperti aterosklerosis, koroner jantung, penyakit kencing manis, kanser dan lain2 lagi pada peringkat awalnya.
  • MENINGKATKAN IQ KERANA IA MERANGSANGKAN SEL2 OTAK DAN AKAN MEMPERKUKUH IKATAN DI ANTARA NEORON2 SERTA MENGUATKAN IKATAN DI ANTARA NEORON2 YANG LEMAH


* sapa rasa kembung perut atau mengidap gejala flatulensi pom buleh make budu sebab dalam budu adow vitamin larut air (vitamin B kompleks) dan vitamin larut lemak (vitamin A,D,E,K) yang boleh membantut pertumbuhan bakteria raffinosa dan stokiosa.

hmm..banyak lagi benna khasiat dalam budu nih..klu x cayo..try la search dalam internet kow..manow kow..
lagi mesti odow ore oyak..
"olohh..tu kajie ore amerika..
pok dio mano tahu suci bersih halal hare.."
klu gitu...
digalakkan anda sendiri yang pergi membuat research pasal budu ni...
patu..
oyak la sini etep deh..
x baik plop klu tahu tapi x oyak..
sepertimana
Afareez Abd Razak ah-Hafiz dapat membongkar kewujudan dan rahsia sebenar pejuang agung..
benarkah Iskandar bukan Zulkarnain ??
..
aihh..
apo kena mengena ngan rahsia budu???


.......................................................................


empunya diri sendiri ini plak dengan budu ni x de la sampai tahap une atau mc mah..

tapi...

klu dihidangkan jugak..tertelan gak la air liur..

sebab..

BUDU IS ONE OF MY FAVOURITE maa..!!!


sumber cerita diambil daripada >>> majalah muslimah

bil 210

(BUKAN COPY AND PASTE semata-mata ye puan2 dan tuan2)



link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...