marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Sabtu, 1 November 2014

My Lovely Crochet: Bengkel Asas Mengait Siri 1



.: Assalamualaikum..:.

ngee.. lama x bercareta pasal crochet stuff kan.. kekeke.. biasalah tuan empunya blog ni kan spesies multitasking.. semua benda kalau boleh nak dibuat.. akekekkeke..

Bulan lepas.. yeah cite lama neih..cite yang jadik seminggu sebelum aku menjejak kaki ke Penang.  Nisa' Kelantan panggil aku jadi cikgu crochet sebagai aktiviti Unit Pembangunan dan Kerjaya.. so aku .. bagaikan disorong bantal.. memang mau la kalau mintak mengajar mengait.. biasalah.. over sangat feeling nak jadi cikgu cikgi ni..haha..

Nama bengkel tersebut adalah My Lovely Crochet: Bengkel Asas Mengait Siri 1.. Basically benda yang aku ajar tu memang asas mengait lah.. dari zero to hero bak kate omputihnya..dari tak de benda . jadik benda.. Basic mengait seperti chain, slip stitch, single crochet ngan half double crochet. basic je pownn.. click cini kalau nak tau detail sal crochet naa..

Peserta yang bagi aku ramai la sebab tak menang tangan nak mengajar..haha.. biasa crafter x akan amik ramai anak murid setiap session.. sebab takut x sempat ajar..tapi.. heh!.. asal dapat kan..

basic2 pown last last jangan x tau bley menghasilkan something yang best.. flower brooch you..



hm.. kelas setat sebelah pagi.. datang lambat skit ritu sebab ade masalah teknikal kat umah..motor bocor tayar.. huhu.. pastu abang zin , abang ipar aku yang antarkan..kekekkee

kelas stat dengan sesi perkenalkan diri dulu.. lepas tu baru kenalkan peralatan crochet di samping ajar secara teori apekah itu crochet secara ringkas sebelum proceed to kait bunga..


masa nih tengah terangkan peralatan mengait

yang bestnya peserta paling kecik umur 11 tahun.. dan yang paling berusia (ahaks) 32tahun.. x de la berusia sangggat rahh!..haha


peserta yang datang semuanya zero knowledge pasal crochet.. so kelas jadi agak interesting la sebab masing2 menunjukkan minat yang mendalam untuk cuba mengait.. yeah.. sebagai cikgu yang mithali.. haruslah aku demo dan tunjuk ajar sorang sorang agar benda yang aku sampai tu jelas kat diorang. happening lah jugak dengan suara diorang duk.. cikgu cikgu ni camane tu..huhu.. yang mencabar pulak bukannya sebab diorang susah nak tangkap ape yang aku explain.. tapi sebab ade 2 orang peserta yang pakai tangan kiri.. erk.. mencabar.. mencabar. sbb arah aliran pattern kena terbalik 90 darjah.. huhu

yess.. cikgu yang dedikasi mesti lah camni..hahaha..


beberapa step crochet akan menghasilkan pulpy bunga..

yang ni pulpy dah jadik..so sambung untuk kelopak bunga lak..

haa..kalau diorang ikut instruction atas kertas tu..memang jadik lah ape yang diorang nak wat.

yeaahhh.. anak murid yang baguihh...tanpa asas crochet diorang da hampir berjaya ciapkan setakat ni.. aku pun amik masa jugak nak blaja ni dulu..kekekke
Overall best.. kelas patut habis kul 12.oo tgh hari da jadi pukul 1 ptg baru semua beransur balik.. huhu..

antara peserta ritu..

yea.. lepas kelas i dapat ni u..hehhehe.. tq kak zai dan semua yang terlibat... :D

pape pun.. terima kasih kat penganjur.. rasa seronok sebab dapat mengajar orang mengait nih.. cam jumpa geng giteeewww..kekekke

jom pakai like Atas Loteng 100% Handmade Crochet kalau berminat dengan crochet stuffs dan shawl i pakai tu...heee...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...