marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Ahad, 17 Mei 2020

Memori beraya di Perantauan

.: Assalamualaikum:.

Update blog sambil dengar lagu raya.
Adeh.. Kak iti boleh sedih sikit lagi tak.. nak meraung. ngee..
 *youtube tengah main lagu raya air mata syawal kak iti paling sedih huhuhu~*

Nak kata tahun ni tak balik beraya kat kampung tu memanglah
nak balik camne klu memang sejak 3 tahun lepas memang dah bermastautin di kampung terchenta hikhikhik.

Jadi lagu ini ditujukan kepada para perantauan yang tidak dapat pulang ke kampung halaman disebabkan oleh PKPB. Walaupun kak iti suruh pulanglah..tapi demi keselamatan dan kesihatan sejagat..Untuk tahun ini bersabarlah.  Ketahuilah dengan #stayathome di musim perayaan ini, anda adalah hero negara..

gittew.

Bila dah jadi camni teringat masa first time beraya di perantauan. Dah la tu time tu muda remaja. umur 20 tahun kot.. Tahun 2008. Terasing di bumi sepi. Agak sedih la sementelaah itu memang sorang-sorang makhluk dari semenanjung yang tak balik raya kat kolej time tu.

Time mana? tu masa mula-mula menjejak kaki di bumi Borneo, Sabah. Tak penah berlaku dalam sejarah kot. Bila dah berlaku, hmm.. memang sedih tapi benda yang jadi dan hari ni elok je hidupnya.. hikhikhik..

Dan sejak hari itu, aku insaf dan tahun-tahun berikut aku akan prepare sedaya yang mungkin untuk untuk tetap balik kampung beraya walaupun 2-3 hari. huhuhu..

Waktu duk UMS tu memang time tu rasa cam drastik sangat bila aku redha je lah tak balik raya. bayangkan. Time tu baru 4-5 bulan sampai UMS. Kalu tak silap tahun tu raya jatuh bulan Oktober or November camtu. Klu balik raya beberapa hari je. So nak save duit beli tiket balik kampung hujung sem. 

Aku datang daftar kat UMS dalam akhir bulan Jun. Memang tiket flight harga Israel la. Dah la waktu datang UMS ni tiket aku ngan abang sulung aku pun dah beribu sebab beli seminggu sebelum berlepas ke Sabah. Sedih tak. Dah la abang aku sorang je hantar aku time tu. Masa tu rasa dewasa gile. Brainwash otak sendiri kena jadi mature. Jangan nages. huhu TT. 

Anak yang baekkk.. kunun huhuhuhu.. sedu sedan hujung katil sambil pegang bantal tiada siapa yang tahu time tu.

Dah la bulan posa sahur sengsorang sebab roomate semua non-muslim. mencabar tak? huhu. 

Tak tahu la kenapa tapi waktu kat UMS tu memang pengalaman baru. Stay kat Kolej Kediaman (kitorang panggil kampung) yang kebanyakannya penghuni orang sabah sarawak. Duk kat UMS seminggu terus aku jadi orang sabah celup huhu.

Dulu mula-mula sampai (even sampai sekarang) tekak aku tak boleh terima masakan sabah. Siyesly. Maybe ni lah permulaan camane aku boleh jadi sekeping. Huhu. Bayangkan masa aku duk Kolej Mara Kulim berat dalam 46 kg something tetiba duk sabah jadi 42 kg. Klu tengok rasa ak de la beza mana. tapi orang tanya apsal aku makin kecik..huhu Jadi boleh nampak la kat sini selera makan dia camne. huhuhu.

Pastu nak sampai dari academic building ke kampung memang selalunya berjalan kaki la sebab malas nak berebut bas. Kalau tau geografi UMS boleh bayangkan la merentas bukit semua.. hahaha.. Kalau pegi kelas jalan kaki, balik pun jangan risau memang aku jalan kaki jugak di bawah mentari yang panas ceng-ceng. Mujur x itam hahaha. Aku ade perangai dulu. Malas nak tunggu bas. Malas nak berebut. Kat UMS klu nak naik bas semangat kena kental. Memang Sparta masa ni tak de dah istilah ladies first hahahha.

Bulan posa ke tak posa ke keadaan same je cuma time malam tu rajin bebenorlah pegi terawihnya. Lebih-lebih lagi Masjid UMS dia punya tahap keselesaan tu memang tiptop. Aku rasa Masjid UMS paling best solat klu banding dengan tempat lain sebab dia punya konsep terbuka dan tempat pompuan luas dan besar. Eh masjid kat UiTM Shah alam pun best gak la. Penah sekali tumpang terawih kat situ hukhukhuk. MAsjid USM dia kecik kit jadi last-last solat je kat bilik hoho.

Masa terawih ni teruja gile bila terserempak dengan Heliza Helmi. Woh. Masa ni baru yakin kak Ija ni senior UMS aku upanya. Sebelum-sebelum tu dengar ura-ura je peserta akademi fantasia study sini. Lepas tu makin semangat pegi semayang terawih hohoho.

Masa ni Wana la jadi mangsa ajak solat terawih. Wana onnn je memanjang hahaha. rindu pulak kat si kawan nih. Wana class aku masa duk UMS tapi sayang di sempat 2 sem je kat UMS sebelum dia amik keputusan nak balik semenanjung kerja. Umur kitorang rasa beza setahun dua camtu tapi dia memang layan aku macam adik dia. Ikot je benda apa yang aku buat. Bilik sebelah-sebelah kire tak de la lonely sangat ade gak orang melayu semenanjung yang paham kita. hahhaa.

Masa ni aku tak berkawan dengan ramai orang lagi. Kawan aku adalah rommates aku Michelle (Sarawakian), Nicole (Sabahan), Cindy (Sabahan) dan geng2 bilik atas (which were Borneo people). Clasmate aku yang kolej Kediaman lain tu aku ingat sem 3 baru aku baik2 dengan orang lain. Tu pun bila Wana dah x de huhu. Sebab aku ni spesis klu dengan orang tu, orang tu je la.

Lepas join program-program uni baru lah aku pandai bersosial sikit. Klu tak tempat aku tuju adalah bilik aku, kelas, library, One Borneo, Central Point dan repeat. Tu pun kalau ade hal barulah keluar. Klu tak memang aku available kat bilik 24 jam 😂

Lepas sem 3 baru pandai bersosial kenal coursemate semua 😂

Masa time raya, wana balik kampunglah. Dia kata beli tiket awal-awal masa nak daftar lagi. Langgar kelas pun langgarlah.. huhu. Lagipun mak dia suh balik kan. LAgipun tiket flight dah beli kan. Dan tinggallah aku seorang mengenangkan nasib. Aku budak skima memang tak leh langgar kelas kekeke. Kampung AB (kolej kediaman aku) sunyi dan sepi hanya beberapa kerat je tak balik. Cuti seminggu kan. Semua lagu raya time ni di ban kan. 
Nasib baik yang melayunya aku sorang-sorang. Takkan la sino kadazan pun nak dengar lagu raya. Tak logik. Tak logik. Kebanyakan orang borneo yang jauh-jauh pun tak balik. Jadi berkawanlah aku dengan diorang waktu tu. Tu boleh jadi kamceng dengan budak-budak bilik atas. Siap boleh celebrate birthday semua. huhuhu.

HAri raya yang mulia, dengar takbir raya dari Masjid UMS sayup-sayup siyes sedih. Sedih-sedih pun baju raya onn. Hahaha.. baju raye hapenya..mane ade cuma aku pakai baju kurung yang aku jarang pakai waktu gi kelas. Haa.. tu la baju raya time tu. tudung je aku sempat beli kat CP waktu kuar dengan dak-dak bilik. Hidangan? tak de.. huhuhu.. sedih sangat. makan cam hari-hari dah la cafe tak bukak. So masak macam hari-hari cuma aku ade beli peket nasi impit NONA makan dengan serunding. That's all. Sorang-sorang kot. Masih muda remaja kot.

Ade jamuan yang dibuat kat Kolej Kediaman CD, tapi time aku pegi semua dah habis. Sedih tak. Aku hanya sekadar berhuhu. 
Pastu aku join sape2 hentah pegi beraya rumah kawan diorang kat area mane ntah. Sampai-sampai je siyesly akward sebab aku ntah sape-sape yang datang ni dah la datang dengan member aku barely kenal huhu. Langsung tak best dan aku amik keputusan tu lah last raya aku diperantauan. Lagi rela duk depan laptop layan YM dengan family tak pun main game Big Fish. huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhu. Masa ni masih suci lagi daripada pengaruh FB dan k-pop). 
Nak habis kan satu hari di hari raya ni memang menyedihkan bila mana orang-orang terchenta tiada di sisi. Aku lebih rela duk dapur basuh pinggan mangkuk periuk belanga dari sambut raya camni..huhuhu.

Jadi lepas kejadian beraya di perantauan ni. Aku amik keputusan setiap kali raya aku nak balik kampung. Tak kire.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...