marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Selasa, 10 November 2020

Sporo hits me too!

 .: Assalamualaikum:.

So, hari ni rasa terbuka untuk cite pasal satu benda yang OMG jadik kat aku pulak. Ritu aku punyalah semangat cite pasal Pippin kat. So kali ni turn aku pulak nak jadi highlight cam Pippin.

Lama aku simpan. Dari awal tahun. Ni bila dah OK marilah kita cerita kan kepada entire world. Dunia tanpa sempadan.

Certain orang je yang tau pasal ni. Terima kasih buat teman-teman yang concern pada diri ini walau kita juah di mata namun di hati pasti dekat senantiasa. 

Tapi awas. Posting ni panjang. Grab some popcorn please.💓

renunglah lelama pun guys sebab kejap lagi ade cite cedih dia T.T

ni draf entry abang aku tulis waktu tu blog aku terbukak. sesuka hati dia je. hurm. Wani Hasrita yang tak tahannya yang dikesahnya T.T

But never mind.As long as korang dah tau kan ape yang jadi kat Pippin awal tahun ni. So benda sama happened to me jugak Huwaaaaa.. SPORO HITS ME TOOOO!

Seriously aku bila ingat balik awal-awal tahun dulu memang rasa down sekejap. Ok..Before aku start cerita tu suka dimaklumkan gambar atas tu gambar aku amik awal tahun masa nak gi ke Pejabat Kastam atas urusan kerja. 

Waktu ni muka aku memang sedap mata memandang hohoho. Koya is my hobby tapi hakikatnya tak de la cantik mane powwwnn tapi tapi tapi aku still puas hati la sebab jerawat tak de pastu bila jerawat x de automatik la kulit cam sihat gitteww. 
 
Alhamdulillah. Syukur.

Hepilah.

Ceritanya bermula...

Tapi walaupun tulus dan mulus (koya), aku perasan lah ade satu jerawat kat area bawah mata dekat rahang ni selalu on off sejak bulan 12 lagi. Tapi aku biasalah. Tak buat pape pun sebab biasanya jerawat kat muka aku ni bila aku rajin membelek dia makin rajin nak membesar.

So, aku peratii jewwwwww. Nak picit pun tak makan saman sebab dia bo layan. Sekejap ade, sekejap hilang. Amende la..

So dia duk main-main on off cam tu dalam sebulan jugaklah. Sampailah bila waktu diognosis Pippin kena sporo. Even waktu tu jaga-jaga jugak la kot-kot ade luka kat badan aku. Coz sporo ni penyakit kulat yang bersifat zoologi. Boleh berjangkit kat manusia juga.

Time aku rawat Pippin tu memang dah macam frontliner dah aku dengan apronnya, dgn glovenya dengan masknya.

So, seriously aku rasa tak mungkin aku kena jangkit sporo ni kan.. lebih lebih lagi kat area muka.


Tapi hari makin hari, makin menjadi-jadi pulak kesan merah kat situ. Awal-awal dulu dia macam bintk merah, lepas tu lama-lama dia jadi macam kesan merah kat sekeliling macam terbakar camtu.

Aku memang ingat jerawat tu dah nak heal lah kan kalau merah-merah kering camtu. Aku dengan jerawat ni x denya buat rawatan kursus letak pape ke. Biasa aku let it get lost camtu je. Biasanya hilang lah..

Tapi kes ni macam..hmm.. Dan Pippin pulak wakt ni first wave sporo dia cam dah nak ok. So aku tak syak pape kena jangkit dari dia or ape..

Ni dalam bulan 2 la kot. Ni waktu cuti so memang muka aku tak de pakai pape

Tapi see. Dia makin menjadi-jadi. Macam bisul atau jerawat batu yang kat dalam tu ade ketul. Waktu ni jerawat ni pecah sebab dia betul-betul masak pastu pagi bangun tido nak amik wuduk waktu basuh muka dia start pecah dan berair.

Sakit. Tapi aku tak de la over sangat sebab dah lali. Kadang-kadang tu ade je jenis jerawat degil camni kat muka. Boleh je aku slumber salotapekan dia hak suruh kering sikit.
 
Abang aku ajak  gi Dinner group Lawyer2 Kelantan. Dia book satu meja so of course I volunteer as tribute. Aku suka bab-bab dinner nih. Makan x de takpe asal boleh melaram hohoho. Ye lah..Time ni je aku over make up ke ape. Time lain muka plain camtu je.

So, nak jadi cerita, aku put some make up la atas muka. Dengan luka jerawat makin membesar plus siap berjangkit kat area lain lagi . Oh Emm Gee. Perasan kan handiplus kat muka aku tu. Haa.. Tu teknik nak tutupkan luka tu.
 
Masih boleh bergaya tu yang paling penting. Confiden buat cam x de paper kat muka

Dinner katanya. Tema bollywod tapi tengok la kat muka ape aku taruk..

Balik dinner nyesal. Sebab luka tu makin menjadi-jadi. Takut infection je sbb yang pecah tu baru je jadikan.

Makin teruk. Sedih tapi bila pandang camera automatik smilee~

Aku masih meneruskan hari-hari tu dengan penuh berkeyakinan. Siap fikir tak pe esok akan surutlah kot. 

Sebabnya aku kalau luka memang mudah sembuh. Dari kecik aku ni memang tak kenal ubat huahuahua. Even waktu kecik main ganas-ganas sikit pastu jatuh rebah, aku memang jaguh. Boleh tahan sakit. Kalau sakit jumpa daun kapal terbang ambil buat ubat. 

hihihi.

So cite dia. Waktu dah teruk camni, ramai orang suruh aku gi jumpa doktor. Aku ni dengan doktor memang alergik. Hentah. Satu lagi. Selagi tak terdampar atas katil, aku confuse aku ni sakit betul atau buat-buat 😅 

akhirnyaaaa..

Ok lah.. OK lah.. last-last aku pegi lah jumpa Doktor nak tau amende kat muka aku ni. Rasa dah bukan jerawat dah ni. Makin teruk sebab dia jadi bengkak. 

Oh ya. Camane aku boleh jumpa Dr ni?? Sebab aku gi hantar omma yang demam ke klinik ni. So kakak aku terus suruh aku consult dengan Dr amenda kat muka aku ni. Gambar ni akak aku yang amik bagi kat group family katanya aku dah menyerah 😂

Dr pun kompius. Dia fikir tu macam ape tu orang panggil tu.. haa.. kayap.. So dia bagi aku ubat surut bengkak dan antibiotik. 

Aku rasa aku ni cam omma aku la. Selagi tak terdampar atas katil selagi tu tak nak jumpa Dr. The reason omma jumpa Dr ni sebab kena paksa dengan anak-anak dia sebab tetiba dia demam pastu tak kebah-kebah lepas tu duk terdampar atas katil. Siap kena wat masuk air 2 botol.

Ntah. Tiba-tiba dia rasa jadi camtu. seminggu lah jugak.

Dan aku kenapa aku boleh serah muka aku kat Dr tu sebab aku penah jumpa dia waktu cucuk vaksin sebelum gi umrah ritu. Maybe sebab dah ade trust kot. That's why aku ok je tunjuk muka.
 
So, berbekalkan anti biotik yang diberi, aku masih confident meneruskan hari-hariku dengan muka camtu. Kalau ade majlis ke selumber je buh handiplus corak-corak atas muka. hoho.

Sempat pegi majlis kawen ex staff tempat aku keja

Actually ubat yang Dr bagi tu tak respon apa-apa pun kat muka aku. hmm..

Kritikal

Sampai satu tahap. Aku rasa oh no sangat bila dia dah makin menjadi-jadi. bengkak air. betul-betul bawah mata. Aku siap boleh tengok bengkak tu dengan anak mata. 

Waktu ni baru terbuka hati nak gi hospital sebab dah tak sanggup lagi aku. Sakitt.. dia nyut nyut bukan kepalang.

Tapi Dr yang treat aku tu dia tak tengok betul-betul pun. Dia buat laporan based on apa aku cite dan hantar report pastu aku gi amik ubat. Dia siap precribe ubat yang salah lagi kat aku. Dia nak bagi ubat jerawat. What deee.. Tapi nasib baik farmasist tu budak baru kuar u (aku rasa la), so dia ade rasa responsible so dia gi confirm kan balik dgn Dr tu benar atau tak ubat ni. Last-last ubat dia prescribe tu x betul pun huuu..

Dan sama, ubat yang aku telan tu tak effect apa-apa kat luka ni sbb ubat yang dia bagi tu ubat yang sama klinik bagi. Ubat surut bengkak, tahan sakit dan antibiotik.

Hmm.. Ok aku dah tau kenapa aku tak suka jumpa Dr. Sebab Dr camni la wat aku rasa tak secure.  Actually bukan sekali dua aku jumpa Dr yang tak kesah sangat pasal patient dia, Banyak kali. Zaman sekolah aku banyak kali jatuh motor hee. So. Aku pun malas lah jugak nak datang spital.


menjalani hari-hari dengan handiplus dimuka. Boleh nampak bijik-bijik luka tu kan..

The reason aku pakai handiplus tu sebab aku tak nak luka ni terdedah kotoran. pastu aku tak de ubat spesifik utk aku letakkan. Pastu aku tak nak orang tengok muka aku jadi tak lalu nak makan. So handiplus la hipster sikit.. hoho

Kakak aku bawak aku jumpa bidan urut untuk guna kaedah rawatan alternatif pulak. Mak bidan kata ni sejenis kayap. Kayap pun kayap lah sebab sakit denyutan dia tu melampau sangat dah. 
 
Aku first time ni seumur hidup jumpa bidan ni untuk tengokkan aku. Orang lain jumpa bidan sebab nak mengurut lepas bersalin. Aku?? urut muka 😂

Katanya dia nak meracut (kecutkan bengkak luka tu dan tak nak bagi kena mata) sebab memang dah sipi je lagi nak masuk mata).

Aku sua je la muka hohoho. Sakit oh. Dah siap tu dia bagi kapur masak untuk sapu kat muka.

Waktu ni dah makan masa 2 bulan dah muka aku makin menjadi-jadi. Anak buah aku pratikal student kat office suggest aku pegi pakar kulit. Kakak aku dia pulak bawak aku jumpa Dr lain pulak. Klinik lain. Terbuka hati nak gi jumpa Dr. Jamal, Dr keluarga aku. Actually ni first time aku jumpa Dr. Jamal walaupun nama beliau kerap meniti di bibir-bibir ahli keluarga aku..huhuhu.

Dr. jamal sekali tengok je luka kat muka ni pastu dia tanya aku ade kucing tak kat rumah? Dia terus kata ni sporo. Tapi dia tak sure sebab jarang kes kena atas muka. Biasa orang kena kat tangan atau kaki. So dia pass kes aku ni kat klinik pakar kulit kat Lundang. 

Hari jugak ak pergi klinik tu dan memang Dr err lupa nama kata ni sah-sah sporo. Biasa kalau nak tahu tu sporo ke tak kena amik sample buat ujian makmal la. Tapi memandangkan Dr ni dah biasa dengan kes-kes camni. Dia conclude ni adalah sporo. Dan dia prescibe ubat untuk aku.

Guess what?? Aku kena makan ubat yang sama dengan Pippin makan 😂
Melayang duetku hampir RM200 untuk ubat inox selama 2 minggu (test dulu nak tengok camane)

Nasib baik Inox je. Ubat lain tak yah. Kalau Pipin kena makan separuh tiub sehari, aku kena makan 2 bijik sehari.

Aku waktu ni dah redha dah bila sorang kata ni sporo, dua kata ni bawaan Pippin. Biar kan.. Biarkan..

Sob Sob Sob mengenangkan duit yang terbang.

Waktu ni Pippin dah masuk 2nd wave sporo. Siap aku pikei pasni klu inox aku abes, aku gi beli kat vet la murah sikit. Tak pun kalau aku punya habis, aku pau Pippin punya 😂

Oh ya. waktu ni jugak aku dah jumpa penawar dari PSHERBS. So, aku beli S3 dan S7 untuk diri sendiri jugak.

muka dah tak de senyumm 😌😌😌

Selumber je masuk opis dengan muka camni 😆. Teruk sangat. Yang jadi gelap tu sebab aku sapu cream S3. Cream S3 ni memang panas gile habis merah area sebelah muka bila aku sapu. Tapi baguslah sebab sporo memang kena heat yang maksimum untuk hapuskan ia.

Bulan 3 dah start PKP. Aku lega sangat bila tak payah datang office dah. Dalam tempoh PKP tu aku memang bagi tumpuan kat muka ni. Dalam tempoh 2 bulan camtu, bengkak tu dah pun surut. Luka-luka pun dah start tutup dan jadi parut. Memang lega sangat.

Nak tau ape treatment aku buat sepanjang tempoh 2 bulan PKP tu?
 
First aku study pasal sporo. Memang cite dia pasal pokok dengan kucing la banyak. Pastu aku jumpa paperwork universiti omputeh yang ade buat kajian mendalam pasal sporo nih.

Kat situ aku tau camane sporo atau kulat dalam darah ni tak makan saman dengan anti biotik semua. dan kalau tak banteras dia boleh berjangkit kat area-area lain. Area muka paling crucial sebab tisu muka paling lembut. But.. Nak ke muka camni??
 
Sebab pertanyaan aku kepada aku ni lah maka, aku bertekad cemerlang untuk tak give up.
 
Ubat aku tak skip. Bila bekalan yang aku dapat kat klinik tu habis, aku order dengan PSHERBS sebab dia jual ubat inox jugak. Bila beli borong (lebih dari sekotak) harga murah sikit. 

Aku belajar yang ubat Inox tu dos dia tinggi, tapi aku kena makan 2 biji sehari so aku jarakkan dalam 12 jam camtu setiap biji. Dr tak de consult apa-apa pasal benda ni siap hari tu dia kata suka hatilah aku nak makan sebiji ke 2 bji sari. Kalau tak ok sebiji makan 2 biji.
 
Aku was like ??! Pippin yang berat 2 kg tu pun makan separuh kapsul sari so aku yang berat 43kg takkan nak makan sebijik?

So makan 2 biji la paling max.. Atau lebih lagi pun boleh tapi aku sayang buah pinggang dan hati aku jugak.

So, tu dari segi ubat makan. Ubat sapu pulak memang aku apply ubat S3 setiap kali lepas amik wuduk. Kalau 3 kali amik wuduk 5 kali la muka aku kepanasan dek ubat tu.
 
 
Awal PKP aku tak kuar rumah bila masuk mnggu ke 3 baru kuar jadi runner. Mujur kena pakai mask. X de la obvious sangat muka camtu
 
Tapi tu kire ok lagi. Aku siap letak hairdryer kat muka kot selang 1 jam dekat seminit. Sua je kat bawah mata tu. Sakit. Tapi dah nak bunuh kulat tu kena kaw-kaw. Sakit pun tahan la hohoho

Lama-lama luka tu dah tak gelembung bengkak, aku teringat pulak mak bidan ade bagi aku kapur makan tu. Aku ingat kapur makan ni sifat dia panas jugak.

Tak beringat terus aku sapu kat muka.

Pagi esok gelembung bengkak tu kecut! Wow!!!!
 
Terus hari-hari seterusnya aku apply sampailah kapur tu habis.

Alhamdulillah. Berhasil. Luka gelembung dan benda-benda mengarut tu semua susut. 

Memang syukur sangat bila benda ni dah kecut. Tinggal parut hodoh je la lagi. 
Raya ni tak de la rasa ralat sangat bila luka tu dah kering dan bengkak hilang.

Hepi.. Tak Sia-sia PKP.. Nampak kan gelembung dan susut

Waktu ni pun Pippin bersemangat nak hidup. Mungkin dia pun rasa ada harapan nak pulih. Bila dah ok camni, aku tetap teruskan makan inox. Aku ingat dalam 2 bulan la kot aku makan inox ni. Sambung sampai seminggu sebelum raya. stok abes. Maka habislah makan inox. 

Inox tu kena makan tau even luka dah sembuh sebab sporo dalam darah ni dia bijak sikit. Dia boleh on off. Kalau kelenjar darah lembap, dia pun start membiak. Sebab tu aku bagi heat kaw-kaw tu. Pastu yang lain inox la wat keja. Sebab tu inox tetap kena makan jugak even luka dah sembuh.


First day PKPB, syarikat dah boleh beroperasi. I am happyy

Memanglah waktu PKP best. Tapi bila lama sangat rasa muak. So masuk kerja balik feeling soo happy. Muka pun dah elok walaupun berparut.

𝆕𝅘𝅥𝅲 siapa yang tak mahu sayang disulam rinduu~𝆕𝅘𝅥𝅲 (hepi kena nyanyi lagu kak iti)

style amik gambar sekarang haruss lah tutup sebelah mata..hew hew

Ni waktu awal-awal muka dah elok memang sanggaaaaatlah syukur

Raya dah boleh amik gambar leklok leklok dah. I can widely smile back.

meet the girls in the house. Kakak ipar + kakak adik.

𝆕𝅘𝅥𝅲 Babo corom you just like pyschooo..pyschoo. ah Pink!𝆕𝅘𝅥𝅲

but i love you no matter what.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...