marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Ahad, 7 Februari 2021

Pippin The Grey: Rumah Kucing Baru

.: Assalamualaikum:.
 
Pippin and Black Mons

Pippin asal aku adopt sebab mak dia datang beranak kat bilik adik aku. 

2 kali Rose beranak kat celah almari bilik dia dengan selumbernya. First beranak aku tak de la hyper sangat dengan anak-anak dia sebab time tu aku pun tengah adaptasi dengan suasana rumah aku (al-maklumlah leaving KL for good)

After several months, Rose beranak lagi dan untuk kali ni aku terajin pulak nak adopt 4 beradik dia. Mak dia ntah la. Beranak je tau, jaganya pulak jarang. Dia asek duk bawak anak dia 4 ekor ni ke sana ke mari. Maybe sebab tu kot aku pun macam.. Meh sini aku jaga hish!

Black Monster, Bada, Legolas dan Pippin The Grey. 

Aku sempat lah jaga diorang semua sebelum masing-masing meninggal dunia yang fana ini. Semua jadi masa korban accident kecuali Pippin yang sempat lah aku selamatkan. 

So, basically Pippin time ni jadi kucing rumah yang dia sekor je dibenarkan masuk dalam rumah walaupun balik-balik macam kucing kerong pun. Aku mandi dan dia diberi kasih sayang yang terlebih~.

Bila dah terlebih ni dia akan datanglah menguji kasih sayang kita kat dia. 

I jump you jump. Katenya..

So, tahun lepas dia buas gile, dan tak makan saman. Maybe puberty hit him and I just knew sebenarnya Pippin kucing jantan. Erk. 

So, whatever la Pin.

Awal tahun lepas dia kena sporo dan some people even vet pun nasihat supaya tidurkan beliau bila sporo tu merebak teruk.

But me..

Insan yang lemah.

+++++++++

Mengenangkan beliau hadir time aku pun tengah struggle with my own life, kucing pertama (dibaca: kedua lepas Simba masa kecik dulu) aku adopt coz i before nak kata cat lover tu memang jauh sangat la. Klu oppa lover harus. hahaha. 

So aku decide untuk sama-sama berjuang dengan Pippin The Grey. Mujurlah PKP maka aku ke Pippin ke sama-sama kena kuarantin. Sampai tuan empunya diri pun terpalit sporo dia tak ke sama-sama berjuang tu..

Sangkar besi yang aku letak Pippin ni aku pun tak tau asal dia dari mana. Aku tiba-tiba ternampak kat area store rumah so, dah Pippin pun kena kuarantin elok sangat lah pakai ni dari duk sebek (terabai) kat stor.

Tiba-tiba kucing kampung yang ke sana ke mari panjat itu dan ini kena berdiam diri dalam sangkar hampir 24 jam, ko rasa dia lonely tak? Aku rasa tu sebab dia selalu bolos kalau ade peluang.

Tapi hampir 9 bulan jugaklah Pippin berumahkan sangkar besi siap berkelambu tu

 Pastu sikit-sikit aku buatlah interior design sikit kat dalam. Biar sedap mata memandang 😂

Welcome to Pippin first house. Siap ade loft bed kot. kekeke

 Bila duk tengok Pippin dalam tu rasa kesian gak. Berkurung 24 jam guys.. 

So datanglah idea untuk buat rumah baru untuk dia. 

Ni semua gara-gara aku pegi site visit kat Pusak PetHouse Hotel and Spa, jalan Bayam. Kat situ owner dia buat hotel untuk kucing pakai material chipboard je.

Uiii. Menarik!

Ni yang workers buat kat Pusak Pet House

Ape lagi alang-alang terus aku datang idea ni.

Huntung keja kat kilang perabot. Aku minta staf buatkan design ikut measurement yang betul. Idea ni datang bila aku fikir mana nak letak rumah dia dan aku nak buat rumah ni cam almari. Senang nak bersihkan.

3 tingkat siap oh. Hahaha. Kat Pusat Pet House tu 1 tingkat je sewa dia semalaman rm15 kot. aku lupa. Pippin teros aku buat 3 tingkat. Kalau aku kurung dia at least dia boleh la main panjat-panjat sdiri.

Yang penting ade pet door yang aku beli kat shopee. Pet door tu ade 4 functions kunci pintu. Memang terbaekk. So kalau dia nak keluar masuk Pippin boleh pakai pintu tu je. Kalau aku nak mengemas aku bukak pintu besar.

Oh ya. Aku mintak tukang buatkan kabinet storage jugak.Sebab kengkadang storage pun penting jugak untuk simpan stok barangan Pippin.

So, mudah la sikit nak simpan stok makanan, pasir litter, ubat-ubat dan tools kat kabinet sebelah. Kabinet tu jugak sebagai meja untuk aku sediakan makanan untuk dia. Tak kuasa la nak buat semua atas lantai. 

Yelah, 9 bulan berpengalaman menjaga kucing sakit ni tau la kepentingan meja kerja. 😊


Lubang belakang ditebuk supaya ada ruang pengudaraan untuk Pippin. But one doesn't simply simple. Pakai cermin acrylic ni rupanya bikin fanassss.

wuuu.. I am rich becoz my owner love me moreee~

So, sebab tak nak bagi dia bersauna dalam rumah aku pun order la benda ni kat shopee. Tak function sangat rupanya. Bunyi kipas pulak bising. Aku yang tak duduk dalam rumah tu pun stress bunyi apatah lagi Si Pippin.

Jangan tak tau kucing ni over sensitif bunyi dan bau. So, kipas ni dengan citer lain not so function.

Aku terpikir-pikir jugak la kucing kat pet house camane dia hidup. 

Lupa. Kat situ dia pakai aircond daaaa.

Nak buh aircond kat rumah Pippin? memang tak kuase la.

So datang idea untuk bukak balik kaca acrylic tu. Ganti dengan jaring kerawat ke amenda orang panggil. Aku semangat pegi kedai hardware kampung. Tak penah-penah aku masuk kedai hardware tapi demi Pippin all is OK. 

Cinta ni memang buta hahaha.~

Agak pricey jugak jaring ni. Aku pilih jaring jenis lubang kecik sebab tak nak bagi nyamuk ke baring ke lalat ke masuk menyemak dalam umah Pippin. 

Dalam rm17.50 semeter kalau tak silap aku. Aku amik semeter setengah tapi sebab aku cantik abang tu bagi diskaun RM15.00 semeter.. 😊

Pastu aku bagi kat budak kat kilang uruskan. ngee.. kalau aku reti dah lama dah aku bertukang sendiri.

Apsal la awal-awal dulu tak terfikir huhuhu. Tapi cons dia jaring ni mudah berkarat la sebab dia besi kan. 

Takpe lah kalau berkarat dia cam astetik sikit kan pin kan. Astetik kan tema zaman sekarang hoho.

Macam biasa. Kita order shopee.

Bila dah ade rumah, benda assessori pun akan tampil bersama. Upgrade jamban dia sebab sekarang dia kan dah makin gemuk. Jamban lama dia tu bekas tray aku beli kedai eco. Beli bekas makanan jugak tapi yang ni pun tak praktikal. 

Ingat canggih la sikit ade bekas makan camtu tapi susah untuk aku basuh dan salin air. So back to normal pakai bekas tipuware plastik yang lutsinar tu je. Murah pun murah. Banyak pulak tu dapat. Siap penutup lagi.

Bila dah lusuh boleh buang jerr..hihi

Maka bahagialah Pippin dalam rumah barunyaaa.

1 ulasan:

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...