marquee

.:Sudi sudilah tinggalkan jejak blog anda supaya saya dapat membalas kunjungan^.^:.

Isnin, 11 Januari 2021

Recap 2020

 .: Assalamualaikum:.

 

Dah masuk 2021 ni nak recap lah ape kenangan terindah 2020. Kang kalau lambat-lambat post nanti mood hilang nak mengarang susah pulak tak de recap.. Hahaha.

Recap ni penting la untuk aku selaku orang yang selalu lupa ingatan benda simple-simple. Tapi kalau gaduh. perkara masa zaman tamadun Mesopotamia laju je synaps aku berhubung siap recovery data-data lost tu. Hahahaha. Perempuan, what do you expect?!

Jadi tahun 2020 ni orang kata tahun yang berwawasan lah kan. Ingat lagi tak waktu zaman sekolah rendah dulu selalu je dilaung-laungkan Wawasan 2020. Time tu aku duk imagine waaahh mungkin kehidupan canggih. Makan pun tak payah bukak mulut. Ahaks.

Tapi itulah. kita hanya merancang. Tuhan yang tentukan semua. Teknologi hanyalah alat untuk menjadikan kehidupan lebih mudah namunn... 

Batas manusia tetap tak boleh lawan dengan sunnatullah. Maka.. dengan itu. marilah kita hidup dalam keadaan wasatiyyah. Jangan cabar hukum alam. Jangan di usik benda-benda yang luar dari batas kehidupan.

Gittew.

(Tazkirah ini disampaikan oleh Ustazah Nikki Ada..ngee)

Okok..

So, mana recapnya. Tazkirah dah melebar ni. hee.

Tahun lepas tahun yang penuh dugaan buat dunia. Yeah. Biasa kalau wabak atau penyakit atau virus-virus ni biasa berlaku kat certain tempat je. tapi 2020 ni lain macam dia punya pendemik. Habis seluruh dunia yang terkesan. Walaupun kat Malaysia bulan 2 baru nak kecoh-kecoh tapi masa bulan 1 ni memang dah rasa bahang dia. Disposal mask seluruh kedai aku pegi tak dakk. Pastu FB laju je duk mengaupdate pasal corona virus. That's why la cheq ade kesedaran awai pasai corona ni huhuhu.

Nak demam pun takut time ni huhuhuhu.

Pippin The Grey Kena Sporo

Pippin sakit awal tahun ni, tapi sebab aku busy ke sana ke mari. (Wah.. rindunya nak gi kursus kat FITEC) Jadi memang tak sempat nak melayan Pippin yang luka situ sini. Dah dia cari penyakit. Nasib la Pin. hmm..

Oh my Pippin

Pastu yang susah hati dikemudian hari I la..huuuu.. Boleh baca di sini (Oh My Pippin: Pipin The Grey kena Sporo) apa onar yang Pippin The Grey buat sampai kena sporo πŸ˜ͺπŸ˜ͺπŸ˜ͺ

Alhamdulillah dah hensem balik

Aku dapat anak buah yang ke-39

Bertambahlah keturunan keluarga Legasi Tokku Ahmad bila adik aku melahirkan anak buah yang ke-39 awal Januari tahun lepas. 16 Jan 2020. Nik Ahmad Naseeh. OK. Sebenarnya tak dak pun Nik. huhu. Saja letak Nik sebab kitorang kan Nik's Family huhu. 

Makcik mithali

Sebab suami adik aku tak dak Nik jadi JPN tak bagi buh Nik kat pangkal nama anak dia sebab Nik ni gelaran keturunan. Kena ikut dia punya SOP. Hmm.. Klu buh Nik tengah aci tak? Ahmad Nik Naseeh πŸ˜‚

Klu nak ikutkan nasab keturunan ouls (tiber) gelaran Nik di pangkal nama kitorang tu memang 100 % original tau sebab sebelah omma dan appa dua-dua dari keturunan kerabat diraja Jembal Kelantan. 100% ori (perlu ke mention dua kali hahaha)

Kat sini aku pernah tulis tentang keturunan Kerabat Diraja Jembal. Posting lama. heee.. Jadi sampai aku adalah lapisan yang ke 13. Hilir gitteww hahahaha.

Sesetengah orang dia nak jaga nasab keturunan ni so diorang akan kahwin dengan rumpun yang sama. Tapi special family aku ramai-ramai ni tak de sorang pun kawen dengan orang yang ade gelaran Wan, Nik, Che, Tengku, Raja ataupun Tuan πŸ˜…. Biasanya kalau berkahwin dengan gelaran-gelaran pangkal nama tu legit la. 

Tapi..tapi tapi.. Abang kakak adik semua adik beradik aku kawen dengan orang yang tak de pangkal tu kat depan. Walaubgai mana pun nama anak-anak buah aku kebanyakan ade Nik diperolehi dari pangkal nama abang aku. Tapi kitorang yang pompuan ni berputih mata la kalau anak tak dapat letak Nik. 

Tapi untung kakak aku dia kawin muda sebab dulu-dulu peraturan tak strict macam sekarang ni so dapat la dia letak nama anak-anak dia Nik jugak. 8 orang jugaklah anak-anak dia semua dapat Nik. 

Kenapa peraturan dah jadi strict sebab ade satu masa nama gelaran Nik dah macam famous amos. Orang yang tak de sangkut paut dengan keturunan Diraja Jembal pun letak pangkal Nik jugak pada nama anak-anak diorang. Dah bila orang kerabat tak puas hati diorang pun minta la JPN ketatkan peraturan. So, nasib lah anak-anak aku nanti. hahahaa.

Hurmm.. Pastu klu aku nak buh nama anak aku Nik jugak kena kawen dengan Nik mana weh?! 

Jadi nak kena buat misi menjadi jodoh yang berpangkal Nik jugak kah ini? hurmm. Tak kesah lah kot sebab aku dah ade planning lain kekekeke.

Ceh terpanjang pulak recap yang ni. Hihihi.

Tengah malam tunggu orang beranak tak beranak-anak. Semangat kot semua join. Waktu ni bulan 1

  Daftar nama dalam Persatuan Kerabat diRaja Jembal

Memandangkan situasi adik aku ni gawat nampak gayanya since nama anak dia tak leh buh Nik so ianya sangat reflect la kat aku and adik adik pompuan aku kalau-kalau we ouls pun berkahwin dengan orang tak de gelaran seperti aku habaq kat atas. Aku personally tak kesah pun sebenarnya but once doesn't simply simple sebab dia berkaitan dengan keturunan hahaha. 

Let's say la semua anak-anak buah aku ada nama Nik, pastu nama anak aku tak de Nik. Tak ke FOMO tu. Pastu buat pulak aku dan anak aku pergi berhijrah ke Korea (misalnya) lamaaaaa bertahun tinggalkan kampung halaman, bila tiba satu saat rindu menjengah dan nak balik ke teratak lama tiba-tiba nobody kenal aku anak beranak sebab identity tak lengkap.

Drama sangat~

So, demi kesenangan di kemudian hari aku dan adik-adik aku dengan penuh takzimnya buat pendaftaran dalam Persatuan Kerabat diRaja Jembal secara sah. So dapat la identity card. Jadi lepas ni kalau nak ke pelusuk dunia mana aku pergi at least nama aku dah register dalam persatuan Kerabat diRaja Jembal.Silap-silap dalam carta susur galur pun nama dah bersemadi kat situ. Ntah persatuan muat ke tak masukkan nama aku dalam tu. Al-maklumlah 16 orang adik beradik. Aku pulak yang ke-12. Kalau dapat masuk huntunglah. hikhikhik. Tuan Puteri ke 12.

So bila dah register nama dalam persatuan ni dan dapat dah cad boleh la jadi lesen nanti boleh je kawin dengan anyone tanpa mengira pangkal nama. Nama anak nanti boleh kautim buh Nik jugak. Keturunan ke 13 legit kot. hihi.

Jadi tahun 2020 ni tahun aku sah la jadi geng-geng keturunan diRaja Jembal. 

Ngee~ 

Call me princess noww πŸ˜‚

Sporo hits me too

Ni sedih sangat kot untuk diabadikan jadi kenangan. Tapi benda dah jadi kan.. Nak buat camane 😭. Hadap je la dengan tabah. Bayangkan muka aku yang ok ok ini K.O gara-gara sporo Pippin ni. Asal dia dari jerawat je terus merebak jd kulat sporo rosak tisu muka area bawah mata. 

Sedih sangat and down la jugak masa jadi camtu. Tapi alhamdulillah sebab dalam masa 2-3 bulan waktu PKP luka tu dah elok cuma tinggalkan parut yang buruk kat muka i ni. 

Sadis. sadis. sadis. Orang lain muka rosak sebab breakout. Aku muka rosak sebab sporo.

Sekarang dah OK. Parut pun a beransur-ansur pudar. Semua benda yang  aade kaitan dengan skin repair aku try. Lepas tu bia rasa insecure aku pun gi buat rawatan kat Hannan Medi Spa secara berkala. Alhamdulillah dari hari ke hari parut pun dah nak nyah dari sini dah. InsyaAllah kalau ada masa I buat review OK ke tak OK buat treatment ni.

Cerita sedih pasal kena sporo boleh baca kat sini. Camane I rawat sampai kulat tu mati dan tak naik-naik dah. 

Sedih muka kena sporo pun sempat la jugak join Annual Dinner Bar Kelantan. Hiks


Waktu PKP ni absolutely my favourite me-time everrrr! Hihi. Kan dalam tempoh waktu ni aku kena sporo tu, tapi masih lagi selumber pergi ke sana ke mari dengan muka yang cenggitu la. Aku pun tak sure dari mana datangnya keyakinan berjumpa orang dengan muka buh  plaster camtu. Memang lahπŸ˜…

Yakin nya kamu~ 

Selumber je kuar jumpa orang ngan muka berplaster camni  *gelengkepala*

So bila PKP dilaksanakan all time memang duk rumah dan dapat la aku membelai wajahku yang ntah pape jadi ni disamping menjaga seekor Pippin. Waktu ni ape kaedah aku tak try utk hapuskan kulat sporo tu. Hampir give up tapi bila belek-belek balik  gambar- gambar zaman waktu duk study + keja kat KL dulu, insaf balik. Tak boleh give up oi.. Tuhan dah buat muka cantik-cantik yang aku tak nak jaga apsal oii...

me time with movie, crochet and myself

So waktu tu la dah semangat balik buat rutin skin care dan bila raya menjelma. Gumbira lah walaupun berparut. Kire ok lah dari yang luka-luka dulu. Muka dah rasa cam Prince Zuko dalam Avatar dah. Dia kire  hensem lah kot so aku kena jadi lawa la hahhaha.

Perintah Kawalan Pergerakan PKP

Teringat mase kecik-kecik

Waktu PKP ni heaven sebab aku sempat buat aktiviti crochet balik. Lepas tu program main masak-masak kat dapur. Yang lagi best setiap waktu solat berjemaah dengan family macam duk hostel dah pulak. Petang pulak kitorang main bola kaki tiga macam waktu kecik-kecik. Anak-anak buah join kakak abang adik aku pun join. Seronok! Untungkan berada di kampung halaman 😊

Terus imagine camane la keadaan aku kalau-kalau masa PKP ritu jadi time aku keja kl. Nangesss😭

Perform solat beramai-ramai. Hari jumaat pertama yang solat zuhur tuu. diorang yang lelaki la.
Bulan Puasa dapat join tadarus beramai-ramai.

Oh ya. Aku baru ingat yang kitorang satu family ade buat PPE untuk Frontliner KKM waktu minggu ketiga PKP. Semangat satu family buat huhu. Siap masing-masing tak nak kalah dengan mesin jahit. 

Siap abang-abang aku cari balik mana dia letak mesin mini portable diorang untuk buat PPE ni. Waktu tu kan PPE tak mencukupi jadi pasukan perubatan Kelantan dengan Kerjasama Ukekwa kot sediakan bahan PPE dan aku selaku alumni Pusat jahitan yang dapat anugerah Gunting Emas diberi mandat untuk buat PPE tu. Bangga jugak lah rasa dia.. hikhikhik. 

Sape nampak gunting emas aku belanje..heee

First time beli bahagian lembu masa Aidiladha

 Ni antara perkara yang aku nak kenang jugak. Sebab first time kot beli bahagian lembu untuk aidiladha buat korban. As for me bila orang beli bahagian waktu raya qurban ni something simbolik la kan. Macam setengah orang dia buat untuk aqiqah anak ke, dia kaya ke or ape-ape la niat diakan. Macam aku pulak aku hold on dulu-dulu niat baik ni sebab ingat seksok aku nak wat ibadah ni ngan insan bernama suami. ngee..

But since hidung pun tak nampak aku rasa dah tiba masa untuk aku buat pengorbanan ni sorang diri.. sob sob sob. Cerita sedih seorang Forever Alone. Sob sob sob.

Bila terlibat dalam ibadah ni, rasa alhamdulillah aku berjaya unlock satu ibadat lagi. Gittew. Bila lagi nak bagi orang merasa daging lembu fresh dari kita punya bahagian kaaaaann..

Bila tiba hari raya haji adik beradik yang pompuan n anak2 buah aku mula lah buat perangai pakai baju arwah peninggalan nenek ouls. Baju aku pakai tu baju arwah pakai hari-hari


Cuti-cuti Malaysiaaa

 Akhirnya pada bulan 9 boleh juga pergi bercuti-cuti Malaysia bila PKP dah longgar sikit. Time ni kes aktif boleh kira dengan jari kot. Siap seminggu kes 0 pun ade. Tapi tu lah..

So bila kempen cuti-cuti dalam Malaysia dicanang, we ouls pun tak lepaskan peluang untuk ke Pulau Perhentian. Macam biasalah dengan adik beradik sokmo-sokmo. Kalau 2019 dapat menjelajah Ho Chi Minh dan Haramain, 2017 lepas ke Seoul-Busan jadi tahun 2020 menjelajah negeri sebelah pun OK.

SOP kena jaga

Sebenarnya aku jarang join trip ke Pulau ni tapi teringat bestnyaa waktu gi Pulau Redang waktu family Day NBC ritu tetiba aku paksa my brothers arrange trip ni.. hahaha. Bila ramai adik beradik pegi barulah datang green light dari omma. ngee.

Antara pulau-pulau kat Malaysia pernah aku jelajah Pulau Langkawi πŸ˜‚, Pulau Mamutik, Pulau Manukan, Pulau Sapi, Pulau Pangkor, Pulau Redang dan last Pulau Perhentian la. Waktu gi Pulau Redang je baru aku tahu erti betapa nikmatnya snorking hahahhaa.

Lepas tu my dear bestie datang Kelantan so, aku tarik dia untuk buat aktiviti sight seeing kat Bandar Kota Bharu yang aku sendiri pun tak pernah pegi. hahhaha. Waktu-waktu macam ni la baru lah nampak gajah depan mata. Kalau tak duk fokus nyamuk diseberang je kaaan. 

Actually tahun 2019 ritu aku ade book tiket pegi ke Jeju Island, tapi covid-19 punya pasal we ouls cancel.So sad baru nak asah hangul caranne hurmm..

Takpe lah.. tunggu rezeki next time.

My brother of Ten Kahwin

 

Maka kawenlah beliau

Geng bridemates

Akhirnya turn abang aku yang ke 10 kawenn. Huntung la dah kawen. huhu. Huntung pulak kakak ipar aku ig femes haaa tak pasal2 Siakap Keli buat article pasal majlis diorang ritu ngee. Benda rare kann harus lah siakap keli pun join memeriahkan page dia. Bukan ape. Kan biasa majlis kahwin pengantin hiburkan orang datang dengan karaoke la berpantun la camtu camni.


Waktu majlis belah pengantin perempuan. Rombongan kitorang yang ramai dari orang yang datang kihkihkih

Kakak ipar aku ni bukan calang-calang orang jugak bab taranum. Waktu majlis hari tu, ayah su dia saje2 nak pekena pengantin pastu dia tau pulak kawan tu pandai mengaji di suruhnya mengaji. Elok waktu tu mic ade ngan dia. Memang bahan la jawabnya. Naseb bek orang dah biasa naik pentas so takat taranum tu basic ajerr. Terus viral dan tu la Siakap Keli berminat.

Pakai shawl biru tu kakak ipaq aku. Beza umur kitorang 9 tahun. Of coz la dia lagi muda ahahahha.
Waktu majlis akad nikah orang yang penting je pegi. Kitorang tgk live kat ig siap pasang kat TV lagiπŸ˜‚

Nampak gaya tahun ni bakal dapat anak buah ke 40 pulak.

Orang lain dah anda bila lagi?

Bulan makan-makan

Sejak kerajaan umum PKPP, kerja aku sejak tu hanyalah jalan-jalan cari makan area KB ni je. Nak gi main jejauh rasa insecure pulak. Kalau tak menjelajah cari cafe situ sini pulak ade ke rumah buat makan-makan. Kenduri kendara macam biasa. Memang makan-makan dan makan. Mujur berat still maintain bawah 45kg. heee..

Ade bertimbun cafe baru bukak area PC ni so, memanglah tak de keja pegi merayap kat situ haha. Alah bukan dengan orang lain pun.. dengan adik beradik aku gak.

 Banyak sangat pulak recapnya.. 

Ok lah. Sampai sini jerr.. Yang lain kita post dari masa ke semasalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...